Team Sportia skadehandbok del 4 – skavsår och tejpskola

Vi på Team Sportia brinner för att göra din vardag och ditt idrottande både enklare och roligare. I vår skadehandbok hittar du mängder av tips, råd och information som hjälper dig att ta hand om dina fötter, knän och rygg. För att ge en bättre överblick har vi delat upp skadehandboken i fyra olika delar:

Team Sportia skadehandbok del 1 – biomekanik och belastning

Team Sportia skadehandbok del 2 – fot och häl 

Team Sportia skadehandbok del 3 – knä och ben

Team Sportia skadehandbok del 4 – Skavsår och tejpskola

Hur undviker och förebygger jag skavsår?

Skavsår uppkommer ofta när du gått eller tränat i nya eller trånga skor, eller om fötterna varit blöta i skorna. Friktionen som uppstår mellan huden och strumpan/skon skapar ett sår likt en brännskada – en vätskefylld blåsa.

  • Försök att hålla fötterna torra och byt strumpor ofta.
  • Använd gärna syntetstrumpor när du tränar. De blir inte lika lätt fuktiga som bomullsstrumpor.
  • Använd bekväma och ingångna skor. Se till att strumporna inte ligger i veck.
  • Tejpa utsatta ställen med tejp, exempelvis sporttejp eller Reskin. Använd inte vanliga plåster eftersom de ofta glider. Plåster mellan tår kan dessutom skapa nya skavsår.
  • Tvätta fötterna ofta och använd fotkräm för att hålla fötterna mjuka.
  • Lufta fötterna så ofta som möjligt.

Hur behandlar jag blåsor och skavsår?

Punktera blåsan med en ren nål och pressa ut vätskan. Undvik att göra för stort hål eller ta bort huden – det ökar infektionsrisken. Tvätta rent med tvål och vatten eller sårtvätt. Torka försiktigt torrt och sätt på speciella skavsårsplåster, exempelvis Reskin som kan suga upp överflödig vätska.

Team Sportias tejpskola


För att i möjligaste mån förebygga fotledsskador bör du träna upp styrkan i fotleden. Det görs lättast med tåhävningar eller balansplatta. Om skadan redan är ett faktum kan du ge foten betydligt bättre stabilitet genom att tejpa leden under fotens rehabiliteringsfas.
Se till att foten ligger i 90 graders vinkel. Lägg ett “ankare” tre varv runt smalbenet. Fortsätt med att lägga två till tre remsor, från den friska sidan under hälen till den skadade sidan. Tejpa ej i hålfoten.

Börja strax över ankeln på den skadade sidan. Ta i först på “uppvägen” i riktning mot det skadade stället. Nu ska foten täckas. Alla gör olika men ett tips är att lägga ett par stöd under foten i form av halva varv och därefter täcka genom att lägga halva varv på fotens översida. Halva varv som fästes om lott rekommenderas av proffsen, annars finns det risk att foten “trycks ihop” med kramp som följd. Tänk på att använda tejpsax eller tejpkniv när du tar bort tejpen.

Läs mer om hur du bör tänka när du väljer skor i Team Sportia skogudie