Team Sportia skadehandbok del 3 – knä och ben

Vi på Team Sportia brinner för att göra din vardag och ditt idrottande både enklare och roligare. I vår skadehandbok hittar du mängder av tips, råd och information som hjälper dig att ta hand om dina fötter, knän och rygg. För att ge en bättre överblick har vi delat upp skadehandboken i fyra olika delar:

Team Sportia skadehandbok del 1 – Biomekanik och belastning

Team Sportia skadehandbok del 2 – fot och häl

Team Sportia skadehandbok del 3 – knä och ben

Team Sportia skadehandbok del 4 – Skavsår och tejpskola

Skador på knä och ben

Skador i knäet eller i baksidan på låret är vanliga överbelastningsskador. För att förebygga detta ska du alltid använda en stabil, personanpassad, bra uppbyggd sko. Om problemen ändå uppkommer, kontakta medicinsk kunnig personal.

Benhinnor

Besvären sitter på insidan av skenbenet och är en överbelastning. Smärtan känns både vid och efter belastning och kan uppstå av överpronation, dålig stötupptagning i skon, svag muskulatur eller överträning.

Akut hjälp benhinnor – vadskydd.

Compartment

Besvär från utsidan av skenbenet som ökar vid belastning och kan uppstå av överpronation, dålig stötupptagning i skon, svag muskulatur eller överträning.

Akut hjälp compartment – vadskydd.

Löparknä

Löparknä sitter på knäets utsida. Smärtan kan uppkomma vid längre monoton löpning.

Akut hjälp mot löparknä – knäskydd med öppen patella.

Hopparknä och schlatter

Hopparknä är besvär från knäskålens underkant som ökar vid belastning. Kan uppkomma vid sned belastning av knäet som kan härledas till pronation eller supination i foten. Schlatter är en smärta vid knäskålssenans fäste i underbenet. Kan uppkomma hos växande individer vid exempelvis sned belastning av knäet som kan härledas till pronation eller supination i foten. En annan orsak kan vara kort muskulatur.

Baksida lår

Smärtan kan ofta uppkomma på grund av att muskeln på lårets framsida är starkare än den på baksidan av låret. Man kan även få ont vid enformig snedbelastning av underbenet, som kan uppkomma pga pronation eller supination.

För att förebygga bör du börja med att köpa en ny personanpassad stabil och bra uppbyggd sko. Du bör också träna upp muskulaturen i baksida lår. Vid bestående problem, kontakta medicinsk kunnig personal.

Läs om skavsår och tejpskola i Team Sportia skadehandbok del 4