Fortsätt träna ute i höst för bättre hälsa

När mörkret och kylan tränger sig på är det många som föredrar att träna inomhus, på löpband eller på gymmet. Men att träna utomhus har faktiskt många fördelar – inte minst för hälsan. Så fortsätt att springa ute!

Att fortsätta träna ute under hösten har många fördelar jämfört med inomhusträning. Det finns nämligen belägg för att träning utomhus gör att vi mår bättre, både fysiskt och psykiskt. Att träna och vistas i naturen förebygger bland annat depression och stress, sänker blodtrycket och stärker immunförsvaret.

Att vara ute i dagsljus gör också att vi både känner oss piggare och på bättre humör, och att vi sover bättre. Att då nyttja de få timmar av dagsljus på vintern till att träna utomhus är alltså inte bara en investering i en starkare kropp och en bättre kondition utan även i din hälsa på lång sikt.

Man behöver inte heller träna inomhus på gym för att få en starkare kropp. Se på naturen som en möjlighet i stället för ett hinder så kommer du snart förstå att hela kroppen kan tränas utomhus. Träning utomhus och i naturen innebär inga begränsningar – tvärtom finns här fullt av föremål att utnyttja som stenar, stockar, träd, branta backar och trappor.

Förutsättningarna för att löpträna ändras emellertid under hösten och vintern. Regn, kyla, blåst eller snö är mer en regel än ett undantag. Då är förstås kläder efter väder viktigt för att du ska fortsätta hitta motivationen att träna ute och hålla lågan uppe – oavsett årstid.

5 tips på hur du håller uppe träningsmotivationen i höst

Charlotta Fougberg är en del av Craft Academy och en av Sveriges mest framgångsrika friidrottare. Charlotta vet precis vad som krävs för att hålla igång under höst- och vintermånaderna. Här ger hon fem tips på hur man håller igång träningen – oavsett väder.

  •  Klä dig smart
    Ta inte på dig mer kläder än att det känns lite svalt till en början, annars är risken stor att du svettas mer än vad som behövs och om kläderna blir genomblöta av svett blir de också kalla. Jag rekommenderar ett tajt plagg närmast huden – du vill inte ha en fuktig och kall tröja som studsar mot kroppen. Testa en tröja i funktionsmaterial. Tröjan bär du under en tunn smidig jacka som gärna får vara vattenavstötande och ha reflexer så att du syns.
  •  Boka en date
    Träna med vänner. Det är större chans att du kommer ut om du bestämt med någon i förväg, eller i alla fall sagt till någon att du ska träna.
  •  All träning är bättre än ingen träning
    Alla minuter som du tränar räknas. Tio minuter är bättre än inga minuter alls, och tio minuter går alltid att få in trots ett späckat schema. Jag lovar att det dessutom kommer att göra dig både piggare och mer effektiv. Bestäm också en tid och dag varje vecka som du kan träna på.
  •  Håll dig frisk
    Duscha och byt om till torra, varma kläder så snabbt du kan efter passet. Ät eller drick också någon kolhydrat för att minska risken för att bli sjuk.
  •  Man ångrar aldrig ett pass
    Desto sämre vädret är, desto bättre kommer det att kännas efteråt. Oftast känns det bara lite jobbigt innan passet om det till exempel regnar, men väl ute är det nästan alltid bara skönt – för att inte tala om efteråt! Så kör bara kör och #enjoythehardwork. Du kommer inte att ångra dig!

 

foto: J.Wettergren