5 fördelar med regelbundet vattenintag

Börjar du känna dig törstig? Då har kroppen redan börjat bli uttorkad och det är därför viktigt att fylla på med vätska regelbundet. Visste du också att vattnets viktigaste uppgift är att få näringsämnena att transporteras in i cellerna och transportera avfallsämnen ut. Nedan listar vi 5 ytterligare fördelar med vad ett regelbundet vattenintag bidrar till!

1. Du tränar bättre
När du tränar svettas du ut vätska för att kroppen måste kylas ner. Detta bidrar också till att kroppen förlorar vätska vilket försämrar prestationsförmågan. Fyll därför på med vatten både innan, under och efter träningspasset.

2. Du kan bli av med huvudvärken
Huvudvärk kan självklart ha flera olika orsaker men allt som oftast beror det på vätskebrist. Testa därför alltid först att ta ett glas vatten när huvudet börjar dunka.

3. Med kontinuerligt vattenintag minskar du småätandet
När din mage kurrar kan det bero på att du är törstig istället för hungrig. Testa därför först att dricka ett stort glas vatten när det du börjar känna hunger mellan måltiderna, så kan du minska ditt småätande och på sikt minska vikten.

4. Du undviker ledvärk
Vatten smörjer också lederna och Brosk- och ryggradsdiskarna består till 80 procent av vatten. Om du dricker vatten ser du till att lederna kan absorbera stötar och snabba rörelser, vilket lindrar värk vid till exempel löpning och hopp.

5. Du håller hjärnan på topp
Trötthet och dåligt fokus beror ofta på vätskebrist. Vid vätskebrist försämras både koncentrations- och koordinationsförmågan och du får en längre reaktionstid. Så drick ett glas vatten om du känner dig trött och okoncentrerad, så är chansen stor att du piggnar till.