Växelväljaren

Växelväljaren™ - Växelguide för cykel

Växelsystemet är en viktig del i cykelns uppbyggnad. Det finns en uppsjö av olika modeller och fabrikat för växelsystem, men vad skiljer egentligen de olika typerna och vad passar just dig? I växelväljaren reder vi ut några av begreppen för att hjälpa dig hitta rätt i växeldjungeln!
Innan vi sätter igång vill vi bara nämna att det är lätt att stirra sig blind enbart på växelmodellen, men glöm inte att kvalitén på bromsarna, hjulen, sadeln och andra komponenter är minst lika viktiga. Ordspråket "kedjan är inte starkare än sin svagaste länk" stämmer till 100%.

Växelsystem
Det finns två huvudtyper av växelsystem - utanpåliggande respektive integrerade navväxlar.

Utanpåliggande växelsystem

Med ett utanpåliggande växelsystem styrs kedjan till olika drev på utsidan av navet samt framdrevet för att få olika utväxling. Det kräver som regel lite mer skötsel. Att serva, dvs att regelbundet tvätta av och smörja kedja mm är något som alla kan göra själva, att byta bromsklossar samt justera växeln bör man dock lämna in minst en gång om året, om man inte har erfarenhet av det innan.
Klart största tillverkaren på marknaden är japanska Shimano, sedan amerikanska SRAM, följt av italienska Campagnolo som endast gör växelsystem till racercyklar.

Integrerade växelsystem

Integrerade växelsystemet är ett avancerat växelsystem som liknar en växellåda till en bil.
Systemet som är integrerat i navet och kräver inget direkt underhåll. Navväxel finns även utan fotbroms,
och då är det i kombination med handbromsar istället.

I stora drag räcker det att smörja kedjan och hålla rent i allmänhet. Man bör dock lämna in den till en cykelverkstad minst vartannat år, för att kontrollera bromsar, växlar, växelinsatsen om man inte har erfarenhet av det själv sedan tidigare. Det viktiga som med allt annat på cyklar är att aldrig använda högtryckstvätt samt avfettningsmedel, då man förstör lagringarna och sätter på så sätt garantin ur spel på komponenten. Störst på marknaden är japanska Shimano följt av amerikanska SRAM som köpte upp och tog över tillverkningen från europeiska SACS, som bland annat tillverkade den kända Torpedo växelystemet.

Växelreglage

Växelreglage är en viktig del av växelsystemet eftersom det är där växellägena, som i sin tur styr växeln via vajrarna, sitter. Det finns tre vanligt förekommande typer av reglage. Vridväxelreglage förekommer oftast på fotbromsade cyklar med navväxel. Tumme/pekfinger reglagen är vanligast på MTB & Sportcyklar. Avslutningsvis finns de integrerade broms- & växelreglagen som numera är standard på racercyklar.

Växelsystemsguide

Växelsystemet är en viktig del i cykelns uppbyggnad. Det finns ett antal olika växelmodeller och 3 tillverkare som dominerar marknaden. Det är lätt att stirra sig blind på växelmodellen, men glöm inte att hjulens kvalitet, ramen, bromsarna, sadel osv är minst lika viktiga. De olika växelserierna anger vilket användningsområde de är gjorda för & kvaliteten de har. Vissa cykeltillverkare blandar mellan olika serier för att få den mixen som de vill ha, tex. att man väljer en bättre bakväxel är fram. Detta är ett sätt att stärka upp på de delarna som är mest utsatta, samtidigt som man spar på kronorna och håller nere cykelpriset. Så titta inte endast på bakväxeln, utan även reglage, bromsar, kedja och drev. Så att allt håller en jämngod kvalitet.

Mountainbike & sportcyklar

Utanpåliggande växelsystem, dvs kedjan styrs till olika drev på utsidan av navet samt framdrevet för att få olika utväxling.

Mountainbike elväxlar

Utanpåliggande växelsystem som är elektroniskt styrda, dvs reglagen styr via en elkabel, en servomotor i växelföraren, som i sin tur styr kedjan styrs till olika drev på utsidan av navet samt framdrevet för att få olika utväxling. Detta till skillnad mot klassiska växlar där en stålvajer går från reglage till växel.

Racercyklar elväxlar

Utanpåliggande växelsystem som är elektroniskt styrda, dvs reglagen styr via en elkabel, en servomotor i växelföraren, som i sin tur styr kedjan styrs till olika drev på utsidan av navet samt framdrevet för att få olika utväxling. Detta till skillnad mot klassiska växlar där en stålvajer går från reglage till växel.

Racercyklar

Utanpåliggande växelsystem, dvs kedjan styrs till olika drev på utsidan av navet samt framdrevet för att få olika utväxling. Från reglage till växel går det en traditionell stålvajer/hölje.

Integrerade navväxelsystem

Integrerade växelsystemet är ett avancerat växelsystem som liknar en växellåda till en bil.
Systemet som är integrerat i navet och kräver inget direkt underhåll. Navväxel finns även utan fotbroms, och då är det i kombination med handbromsar istället. Den enda egentliga nackdelen är att växelnavet tar energi och gör det trögare att cykla jämfört med utanpåliggande växlar. Samt att växelsystemet är klart tyngre och inte klarar lika hård belastning som vanliga växelsystem. Från reglage till växel går det en traditionell stålvajer/hölje.