Löparskor

Klä dig rätt för vinterns löpartur

Många går in och springer på löparband när kylan kommer men med rätt förutsättningar finns det många fler fördelar med att fortsätta springa ute trots kyla och halka,  Genom att hålla igång med löpningen under hela vintern så kommer du inte bara vara i mycket bättre löpform direkt när vårens lopp startar, du minskar även risken för skador när kroppen redan är van vid belastningen av att springa. Genom att komma ut får du också frisk luft vilket gör dig piggare du håller dig friskare! För att njuta fullt ut av vinterrundan är det dock viktigt att klä sig rätt. Här kommer några tips på vad du bör tänka på vid val av kläder som vi har tagit fram tillsammans med våra löparexperter från CRAFT.

1.    Klä dig inte för varmt!

Detta är tips nummer ett och det viktigaste tipset! Oftast tar vi på oss för mycket kläder när vi springer vintertid då vi är rädda för att bli kalla. Detta kan vara passande om du enbart ska springa 10 minuter men ska du ge dig ut på längre sträckor bör du göra tvärtom. Klä dig för att optimera komforten under den andra halvan av löprundan. Helst ska du frysa lite i början, även om det är obehagligt. Efter bara några minuters löpning är du snart varm igen.

2. Skydda dig mot kyla och vind

Då det oftast blåser kalla vindar på vintern är det viktigt att skydda sig med en lätt, vindskyddande jacka utanpå undertröjan alternativt en väst med tunn vaddering fram och ventilerande trikå i ryggen. Den senare varianten ger värme där du behöver den, dvs på överkroppens framsida, samtidigt som du effektiv kyls ned på ärmarna för optimal arbetstemperatur. Dessutom får du riktigt bra rörelsefrihet och kan få bra pendling med armarna

För benen finns det flera olika typer av tights att välja mellan, där de vanligaste är tunna, oborstade tights samt borstade tights för kallare temperaturer. Välj inte för varma tights, kom ihåg tips nummer 1 att du bör frysa vid starten. Om man har lätt för att frysa är det ett bra alternativ att välja ett par tunna tights och bära ett par shorts utanpå. Då får du värme i de områden som är känsligast för kyla samtidigt som du bibehåller smidighet, rörlighet och bra ventilation vid underbenen.

3. Reglera temperaturen med mössa och vantar

När väderförhållanden skiftar är de bra att snabbt och enkelt kunna reglera kroppstemperaturen med hjälp av klädseln. Mössa och vantar i olika tjocklekar, tröja med tumhål i muddarna och väst är bra plagg för detta ändamål. Ett enkelt tips är att starta med mössa och vantar som sedan stoppas ned i en ficka eller på insidan av löpartightsen/shortsen. Även så kallad halstub är ett perfekt plagg för att reglera värmen och som heller inte är lika tjock som en halsduk; dra upp över ansikte och öron om det är kallt, dra ned till halsen eller stoppa i fickan om det blir för varmt. Om du blir för varm är det bra att dra upp tröjan eller jackan vid handlederna; där finns det många ytliga blodkärl, och du kyls snabbt ned.

4. Använd reflekterande plagg eller reflexer

Tänk på att du syns oftast sämre än du tror! Springer du på trafikerade vägar och i lågljusförhållanden är det extra viktigt att du syns. Bilstrålkastare lyser relativt lågt, så ju lägre ned på kroppen/plagget reflexmaterialet sitter desto bättre. Och genom att bära reflektiva plagg på rörliga kroppsdelar, som händer, fötter och vader, blir du extra synlig i mörkret.

5. Ha hellre tunnare kläder på dig i flera lager än färre tjocka plagg

Genom att jobba enligt lager på lager principen med värmande luftspalter som värmer bättre än ett enda tjockt plagg. Dessutom kan du enkelt ta bort ett lager om det blir för varmt.

Genom att klä dig rätt hela vägen inifrån och ut håller du dig både torr och lagom varm, vilket gör att du kan prestera bättre och vara ute och träna under längre tid.

Njut av vinterlöpningen!