Vässa simtekniken i poolen under semestern

- här är övningarna du behöver ha koll på

Semestern är bokad och du ser fram emot varma lata dagar i solen. Men det betyder inte att du behöver lägga simträningen helt åt sidan. För visst finns det viktiga övningar som du kan göra i poolen.

  1. Delta i vattengympa, om det arrangeras på hotellet där du bor – ett bra sätt att komma i gång och röra sig i vattnet.
  2. Hitta draget i vattnet genom att skovla – en perfekt övning för att bygga simstyrkan men också ett sätt att lära sig hur man ska hantera vattnet på bästa sätt. Skovling kan göras på olika sätt. Ett är att du lägger dig plant i vattnet, med huvudet i vattnet, skjuter ut dig som en pil och när farten tar slut rör du händerna i små, cirkelliknande rörelser och drar dig framåt, med raka armar och raka ben.
  3. Att vända i mitten – i 90 grader. Normalt sett är bojrundningarna cirka 90 grader och det kan du öva på. Låtsas att du har en boj framför dig, runda bojen 90 grader, simma fem meter rakt och runda 90 grader igen. Även 180 grader fungerar. Om ni är flera kan en av er vara boj.
  4. Navigera efter föremål – träna på sighting. För att träna på sighting kan du följa en person eller välja ut ett föremål och navigera 3-5 gånger per längd i bassängen. Börja med ett lätt tryck neråt med ena armen, lyft blicken samtidigt något framåt så att näsan är vid vattenytan, hitta personen/föremålet, vrid huvudet så att kinden hamnar vid vattenytan och andas in och vrid ner huvudet i vattnet.
  5. Träna på bottenfjäril – i barnbassäng. Ibland är det grunt vid start och/eller målgång och då kan du tjäna tid på bottenfjäril. Tips! Leta upp en barnbassäng/äventyrsbad, stå med vattenlinjen vid din höft och öva på bottenfjäril.