Tove Alexandersson är ambassadör för Icebug och flerfaldig orienteringsvärldsmästare. Här delar hon med sig av sina bästa tips för vinterlöpning.

VÄRLDSMÄSTARENS 5 BÄSTA TIPS OM VINTERLÖPNING!

Att fortsätta springa utomhus hela vintern kommer alltid slå soffan eller löpbandet. Men självklart finns det dagar då motivationen tryter och världen utanför ser lite extra tråkig ut. Tur då att Icebug har en världsmästare till ambassadör som kan dela med sig av sina bästa tips på hur du som motionär kan hitta vägar genom de mest svårmotiverade stunderna. Här delar Tove Alexandersson med sig av sina 5 bästa tips:

 

1. Dubbat är roligare – och säkrare.

”Jag springer nästan alltid med metalldubb på vintern, eftersom underlaget kräver det. Springer jag mycket asfalt eller grusväg ser jag också till att välja ett par väldämpade skor eftersom allt blir mycket hårdare på vintern.”

 

2. Var inte rädd för snön.
”Att våga ge sig ut och pulsa lite på sidan av vägarna är både roligt och riktigt bra träning. Du ska inte vara orolig för att testa nya saker och inte vara rädd för känslan ’det blev inte så bra det här’. Även om det var svårare och klumpigare än du trodde så har det gjort hela kroppen gott.”

 

3. Utrustning

”Det blir mycket viktigare på vintern. Det är inte så kul om man bara halkar och fryser. Så se till att du har rätt grejer. Jag kör alltid med underställ och någon form av vindjacka, sedan justerar jag efter väder. Är det kallt har jag ett varmare underställ eller en tjockare jacka, är det varmt har jag en tunnare jacka. Är det osäkert kompletterar jag med en väst.”

 

4. Bestäm dig och sätt ett mål.

Ha ett mål med träningen. Bestäm att du ska springa till det här stället, se det där eller göra det här. En gnistrande vinterdag är det bara att låta tankarna flyga och njuta av omgivningarna men är det mörkt och slaskigt gäller det att ha lite pannben. Så sätt upp delmål, till och med under passet. Lura dig själv att du bara ska springa fram dit. Och sen kanske det känns bra när du väl kommer dit, så då fortsätter du. ”

 

5. Känns det tungt? Tänkt på allt du aldrig kommer få på gymmet.
”Visst kan det vara bekvämt att träna på gymmet – men det är något helt annat att faktiskt röra sig från ett ställe till ett annat. Naturen ger ett inre lugn du inte får på gymmet. Tänk på alla positiva grejer det finns med att vara ute. Inte stå och stampa på samma ställe och stirra på en vägg utan att få ta sig någonstans och dessutom få fylla lungorna med frisk luft. ”