"Målet är ingenting, vägen är allt", sjöng Robban Broberg en gång i tiden och det ligger mycket i det.
Exempelvis när startplatsen till ett långlopp på skidor är säkrad. Då har du en lång väg framför dig innan du passerar mållinjen.
- Vad man än har för målsättning med loppet, så gäller det att vara ute i god tid med träningen, säger Viktor Johansson som arbetar som personlig tränare och skidcoach.

Oavsett var du bor i Sverige så är det viktigt att du tränar ordentligt innan loppet - och gärna försöker att komma till startfållan med många skidmil i benen.
Viktor Johansson bor själv i Halmstad, är väl införstådd med problematiken när det handlar om gröna vintrar, och får kompensera detta med rullskidor plus några långhelger till platser med mer snösäker mark.
- Det är lätt att bli stressad av att inte ha tillgång till snö, att inte kunna åka så mycket som man kanske hade hoppats på. Därför är en resa till snön att rekommendera, säger Viktor.
- Har du däremot snö att träna på under lång tid så åk så mycket som möjligt och varva intervaller med långa och korta pass. Ju fler mil i benen desto bättre.

Hur ska man då lägga upp träningsplaneringen? De som kör En Svensk Klassiker brukar i regel börja intensifiera nästa delmoment efter att man har genomfört ett annat. Detta innebär att många på allvar börjar med Vasaloppsträningen efter Lidingöloppet.
Dock, menar Viktor, oavsett när du startar din skidträning är det väl värt att planera in ett seedningslopp under vintern. Här får du såväl mil i benen som riktig tävlingskänsla i loppet.
- Det rekommenderar jag alla, oavsett långlopp. Ett seedningslopp är över fyra mil, du får en chans att seeda upp dig i startfältet om det handlar om Vasaloppet samtidigt som du kan testa din utrustning på allvar, säger Viktor.
- Och, inte att förglömma. Loppet är en tävling med många åkare i spåren vilket också ger dig möjligheten att träna på att byta spår och ta dricka.

Att köra många mil i skidspåret är viktigt, men du behöver träna hela din kropp för att orka med och klara av ett långlopp. Styrketräning för bålen, ryggen och magen är extremt viktigt för att orka med alla mil.
- Själv varierar jag styrketräning med mycket stakmaskin och löpning. Jag lägger också in så kallade "älghufs", löppass med stavar, gärna intervaller i en backe. Det är ett jättebra träningsalternativ där man får med såväl ben, armar som överkropp.

Även den mentala delen av kroppen behöver få en dos av träningssleven inför ett långlopp. Här gäller det att prata i positiva termer och därmed få huvudet att fokusera på de lätta partierna som väntar efter de tunga eller att inte se loppets alla mil som en jobbig enhet.
- Huvudet måste må bra och ha positiva tankar. Ett bra tips är att kolla in banprofilen innan loppet och lära sig var kontrollerna finns. Då kan man fokusera på nedförsbacken och inte uppförslutet.

Text: Thomas Bergkvist
Foto: Privat

Viktor bästa tips inför Vasaloppet

    • Åk ett seedningslopp och få bästa genrepet inför Vasaloppsveckan.
    • Ha en tydlig energiplan både innan och under loppet.
    • Kolla igenom banprofilen och lär dig var de olika kontrollerna är.
    • Om du är osäker på vallningen, lämna in skidorna till folk som kan.
    • Var mentalt förberedd för en lång dag och jobba med positiva tankar.

Viktor Johansson…

…har en kandidatexamen i idrottsvetenskap, inriktning idrottspsykologi, och arbetar som idrottspsykologisk rådgivare.

…arbetar som personlig tränare på Halmstad Golfarena och Halmstad Skidarena.

…tävlar för Halmstad Skidklubb.