Träna utomhus för hälsans skull

Skippa gymmet och träna i naturen i stället. Det är mer hälsosamt, skonsammare och är framför allt mycket roligare.

– Det här är ingen trend som kommer att försvinna. När man väl har börjat träna utomhus vill man inte in igen, säger Anna Adelman som driver företaget CrossNature.

Utomhusträning ger flera positiva effekter. Du mår bättre både fysiskt och psykiskt och det finns även belägg för att det förhindrar depression och stress. Något som inte minst är viktigt under årets mörkare månader.

– Det kanske tar emot för många, men om man bara kommer ut ger det otroliga effekter. Man känner sig lite galen och får en kick samtidigt som det är en skön gemenskap att träna i grupp. Efteråt känner man sig också jäkligt stolt, säger Anna Adelman.

 

Hon grundade företaget CrossNature 2010 och sedan dess har konceptet vuxit rejält i hela landet. Förutom att hon själv håller i flera träningspass per vecka, utbildar hon även instruktörer i träningsformen. Grundtanken är att utnyttja det som finns i naturen för att träna både styrka och motion.

– Utomhusträning är mycket roligare än inomhusträning och det är mycket lättare att komma in i goda rutiner. En annan viktig del är att vi rent fysiskt mår bättre när kroppen får träna ute. Det blir en naturlig och funktionell träning för både små och stora muskelgrupper, säger hon.

 

Tre frågor om utomhusträning!

 

Varför ger utomhusträning så bra effekt?

– Det är skonsammare och mer varierat jämfört med träning på gym. På gym blir det mer statiskt och du jobbar endast med små variationer. Utomhus skapar både underlaget och väderleken variation. Du jobbar i en naturlig miljö, vilket i sig ger en mängd effekter, exempelvis för den psykiska hälsan.

 

Vad kan man träna utomhus, förutom löpning?

– Man kan göra allt utomhus. Jag har alltid tränat ute, men gått in på gym för vissa styrkeövningar. Med hjälp av en kompis upptäckte jag att det går att göra precis alla övningar om man är varandras maskiner. Det är dessutom både roligare och mer skonsamt.

 

Hur behåller man motivationen när det är dåligt väder?

– Gruppträning är bra eftersom man då har en fast tid att träna på. Det är andra som väntar på en och man kan vara lite galna tillsammans. Personligen tycker jag att vinterträning är roligast. När man väl har börjat hitta kicken i naturen, blir motståndet inte så stort. Det blir snarare mysigt att kommer ut.

 

Fem anledningar att träna utomhus!

 

1. Hållbart

Utomhusträning är skonsamt och risken för skador är minimal. Eftersom du jobbar med hela kroppen och träningen är varierad riskerar du heller inte att få några förslitningsskador.

 

2. Billigt

Du behöver inte köpa något gymkort och det krävs ingen särskild utrustning mer än något som värmer fötter och händer.

 

3. Enkelt

Det behövs inga maskiner eftersom du jobbar tillsammans med en vän som motvikt, eller utnyttjar det som finns i naturen.

 

4. Roligt

När du springer på asfalt är du hela tiden fokuserad på själva löpningen. Utanför löparslingan blir inte prestationskravet lika stort utan fokus ligger mer på att ta dig fram och njuta av naturen.

 

5. Hälsosamt

Det finns flera forskningsstudier som visar att utomhusträning är bättre för den psykiska hälsan jämfört med inomhusträning. Bland annat en studie från University of Exeter England som pekar på att utomhusträning året runt gör oss friskare, piggare och gladare, även om det är mörkt, blött och kallt under passet.