Träna teknik och bli snabbare i skidspåret


Ska du åka långlopp? Eller vill du bara utvecklas som skidåkare? Med rätt teknik blir det både roligare och enklare.

Hanna Seppas tävlade på elitnivå i längdskidåkning och rullskidor fram till 2013. Under sin karriär samlade hon på sig medaljer från både svenska mästerskapen och världscupen. Sedan en tid tillbaka håller hon i längdlektioner på skidor.
- Har man inte åkt så mycket förut handlar det till en början om att vänja sig vid att stå på skidorna och hitta balansen. Det är en tekniksport och det bästa kan vara att ta hjälp av någon som kan. Sedan gäller det att nöta in tekniken så den sitter, vara följsam och ha bra balans, säger Hanna.

Känsla och teknik är grunderna i längdskidåkning. Hittar man båda två går det både fortare och enklare i spåret. Det räcker alltså inte med att bara vara vältränad. Hanna berättar om några olika övningar att träna lite extra på.
- Den som inte åkt särskilt mycket brukar diagonala. Det bästa sättet att träna på den tekniken är att åka utan stavar, för då tvingas man åka rätt för att få fäste. Blicken ska hållas framåt. Tittar du ned finns risk att man ramlar fram på skidorna och det blir svårare att få flyt. Sträva efter att komma över med hela tyngden på skidan som glider och få fram höften, samtidigt som näsa, knä och tå pekar åt samma håll och är vertikalt under varandra. Då har man en bra position och kan få till det mest effektiva frånskjutet.
- Sedan ska man träna på att glida på skidorna också. Det krävs rätt balans för att kunna stå på ett ben på skidorna. Även här kan man träna utan stavar och överdriva glidfasen så man känner sig avslappnad på ett ben.

Vad ska man tänka på vid stakning?

- Ett fel många gör är att de använder armarna för mycket när de stakar och glömmer bort bålen. Ett tips för att träna på att koppla in bålen är att ha armarna i en fixerad vinkel och låta bålen och magen arbeta mest.

Enkla tips att ta med ut i spåret:

  • Träna på att diagonala och att glida på skidorna. Börja utan stavar och överdriv rörelserna.
  • Använd både armar och bål i stakningen.
  • Framför allt - åk mycket skidor. För att hitta rätt teknik krävs mycket träning innan det blir naturligt.