Tips om barnhjälmar

En bra barnhjälm ska främst skydda nacken och tinningarna. Och så ska den sitta ordentligt på plats hela tiden. Men det viktigaste budskapet som Luca Guidotti, vd på Abus i Italien, skickar med föräldrar är att de själva också ska använda hjälm.

Expertens råd till föräldrar: Föregå med gott exempel 

Tyska Abus har tillverkat säkerhetslösningar sedan 1924 och har i dag flera produkter för cyklar på marknaden. Team Sportia träffade Luca Guidotti under den stora cykelmässan Cosmobike Show i italienska Verona och då lyfte han fram nya barnhjälmen Smiley 2.0 – en uppgraderad version av modellen Smiley.

– Vi behåller samma teknik som i den förra modellen eftersom den fortfarande är väldigt bra. För att få ett riktigt bra skydd till barn är det viktigt att skalet är formgjutet på cellplasten, säger Luca Guidotti.

Under Cosmobike Show tog Abus emot mässans pris för bästa barnprodukten. Tack vare formsprutningtekniken monteras inte skalet på cellplasten i efterhand och hjälmen blir därmed mer robust och får bättre geometri.

– Vi har utökat skyddet baktill för nacken plus vid sidan för tinningarna. Det är två väldigt viktiga områden, speciellt för barn, säger Luca Guidotti.

Smiley 2.0 går även att få med så kallad MIPS, Multi-directional Impact Protection System, som är utvecklat av Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Den unika tekniken skyddar mot allvarliga skador som orsakas av rotationsaccelerationen.

– Vi använder det till alla våra nya hjälmar, säger Luca Guidotti.

 

Vilket är ditt allra bästa tips till föräldrar som ska köpa hjälm till sina barn?

– Det allra viktigaste du som förälder kan göra är att dels förklara för varför barnet ska använda hjälm, dels använda hjälm själv.

 

Fakta: MIPS

Den svenska uppfinningen MIPS® är ett lågfriktionsskal som absorberar rotationsrörelsen som uppstår vid smällar mot huvudet. Hjärnan hålls på plats av ryggmärgsvätska. Vid slag, uppkomna snett fram- eller bakifrån, utsätts hjärnan för en accelererande rotation som ofta förvärrar skadorna. Den rörelsen fångar lågfriktionsskalet upp genom att rotera i förhållande till huvudet.