Tipsen du behöver inför En Svensk Klassiker

Du har bestämt dig. Du ska genomföra En Svensk Klassiker. Men vad behöver du tänka på i ditt träningsupplägg? Michael Thorén är vd för organisationen och ger dig de rätta tipsen för att du ska klara av utmaningen.
– Kom förberedd inför varje lopp och ha god framförhållning i planeringen. Det är väldigt viktigt, säger Michael.

Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet står på agendan. Alla fyra loppen innebär utmaningar så det räcker och blir över. Men med bra planering och rätt uppladdning kommer du att fixa det.
– Den allra mest tidseffektiva träningen är löpning. Den kan du hålla igång genom hela klassikeråret och går även att kombinera med den grenspecifika träningen. Totalt tre, fyra pass i veckan är lagom för att hålla konditionen i bra skick. Att få in styrkeövningar för att stärka bål, mage och rygg går att lägga in i ett löparpass, säger Michael.

Grenspecifik träning och rätt utrustning är a och o.
– Att träna specifikt inför varje lopp blir det viktigaste momentet i ditt träningsupplägg. Självklart finns det många alternativ, alltså liknande övningar att göra, men att få ordentligt med tid på skidorna, cykeln, i vattnet och i löparskorna är jätteviktigt. När Vasaloppet är genomfört är det bra att direkt börja träna inför Vätternrundan, och så vidare.
– När det kommer till utrustning behöver den inte kosta särskilt mycket. Du behöver inte ha värstingvåtdräkten, och inte heller pjäxorna som kostar mest. Se till att du har utrustning anpassad efter dig.

Bör man ha en målsättning med sin Klassiker?
– Nästan alla kommer få frågan om vilka tidsmål man har. Ska du ha mål så är det viktigt att den är realistisk utifrån dig själv. Sätt en utmaning som du tror på. När du väl har gjort En Svensk Klassiker kan du snäppa upp målsättningen inför din nästa. För många handlar det däremot bara om att lyckas genomföra loppen.

Det finns många tjusningar med att genomföra En Svensk Klassiker. Glädjen som uppstår efter avklarat lopp, eller gemenskapen under loppen. Det ger motivation att klara av utmaningen.
– Utöver att du kommer att uppleva en förändring i din fysiska status kommer du må bättre, blir en bättre människa och orka mer. Känslan av att ha klarat det går inte att köpa, den måste upplevas för att kunna förstås, och det finns så mycket du kommer vara med om på din resa. Stressa inte. Stå hellre över ett träningspass om du inte får ihop pusslet någon dag, säger Michael.

Fyra konkreta tips inför utmaningen

  • Håll igång med löpning genom hela Klassikeråret.
  • Träna utifrån hur loppen ser ut. Simma i våtdräkt utomhus, cykla på landsväg, och träna på att åka i skidspår.
  • Var öppen och ta hjälp från andra. Du kommer hitta många i samma situation som dig själv, var inte rädd för att fråga om tips och tricks. Eller ta hjälp av vänner i din träning. Det finns läger att åka på och mycket information från respektive lopps hemsida.
  • Kosthållning och sömn. Det krävs ett större energiupptag och du kommer göra av med mycket kalorier.

Text: Johan Fransson