Träna utomhus trots pollen!

Nästan en tredjedel av svenskarna lider av pollenallergi där symtomen oftast gör det svårt att utomhusträna som man brukar. En undersökning, gjord av YouGov på uppdrag av läkemedelsföretaget Sanofi, visar att fyra av tio pollenallergiker drar ner på träningspassen – eller till och med struntar i dem helt – på grund av sina besvär. Här ger vi dig 4 tips på vad du själv kan göra för att kunna fortsätta träna utomhus även under pollenperioden.

4 tips för att underlätta utomhusträningen

  1. Träna på morgonen
    Försök träna på morgonen så gott det går. Halterna av pollen är lägst på morgonen när det fortfarande är dagg ute.
  2. Satsa på bra kläder
    Skippa syntetiska material och välj bomull eller tunt ylle. Och använd alltid solglasögon eller cykelglasögon. Då skyddar du ögonen från pollen.
  3. Håll kläderna fria från pollen
    Tvätta alltid kläderna efter träning och häng INTE dem att torka utomhus. Svettiga träningskläder verkar som flugpapper på pollen, så tvätta kläderna direkt när du kommer hem och torka dem inte utomhus för att undvika att få pollen på kläderna. Det kan också vara en god idé att skölja ansiktet under tiden du tränar.
  1. Passa på att träna när det regnar
    Regndropparna sköljer bort pollenkornen från luften. Speciellt de stora pollenkornen, som dem som friges från gräs, har svårt att hålla sig svävande och faller till marken med regnet. Finare regn kan dock ha motsatt effekt, då det slår pollenkornen i bitar och friger allergener istället. Regnet ger också mer syre vilket inte heller är en nackdel.