Sörlins Sport, som grundandes 1971 blev senare Team Sportia Rättvik.

En fot i butiken och en pjäxa i backen

När leverantörerna kom med säsongens nya varor var det fest. De hade med sig presenter till barnen och mamma lagade extra god mat till säljarna som även sov över i gästrummet. Och vart man än vände sig stod det skidor. Så minns Wivi Sörlin sin barndom i sportbutiken i Rättvik som hennes pappa och farbror startade under namnet Sörlins sport. Då, 1971, var den stora passionen skidåkning.

- Alpint var jättestort då. Alla åkte skidor, farmor och farfar, pappa, hans syskon, vi barn, alla. Min faster Ylva körde världscupen så det var verkligen något som engagerade hela familjen.

Wivi var bara 13 år när hon själv började jobba som skidlärare och med skiduthyrningen. Tio år senare började hon jobba med inköp och åka på mässor, och vid millennieskiftet tog hon över hela driften av butiken.

Intresset för outdoor är stort

Skidsporten ligger Wivi fortfarande varmt om hjärtat.

- Jag kan åka och åka hur många gånger som helst. Barnen åker också men är inte lika inbiten som jag. Så senast när jag var i Japan på skidresa, då åkte jag själv. Det var helt fantastiskt!

Idag har Sörlins sport blivit en del av Team Sportia (även om det i folkmun är svårt att göra sig av med det välklingande namnet) och fokuserar inte längre enbart på alpint. Men hela intresset för outdoor är stort. Längd-skidåkning, cykling, löpning och vandring är bara några av de sporter som Wivi och teamet ser växer lavinartat.

-Man behöver inte fjällvandra eller springa ett maraton för att hålla på med outdoor, det räcker med att ta sig ut i skogen och grilla korv. Outdoor är bra för det finns något som passar alla, både barn och vuxna. Och vi behöver komma ut i naturen och röra på oss, det får oss att sänka stressnivåerna. Vi åker mountainbike tillsammans hela butiken varje tisdag!

Viktigt med den lokala sportbutiken

Genom årens lopp har de samlat på sig en mängd ärlig kunskap och erfarenheter från sig själva och sina kunder. Många av stamkunderna har hängt med sedan de fick sina första egna slalompjäxor och idag har egna barn.

-Stamkunderna vet att vi kan, det är därför de kommer till oss. Men det är alltid kul att kunna överraska turisterna från storstäderna med vår kunskap!

Den stora skillnaden från förr är att kunderna idag är mer pålästa nu för tiden. Då gäller det för Wivi och teamet att lyssna och läsa mellan raderna för att kunna tipsa om det som kunden själv inte tänkt på, så att sportupplevelsen blir ännu bättre. Hon tror att den personliga servicen kommer att bli allt viktigare i framtiden och varför hon tycker att den lokala sportbutiken är så viktig.

-Du kan inte valla skidorna eller laga cykeln via nätet. Till skillnad från näthandeln så kan vi vara mer närvarande och ge personlig service med skräddarsydd utrustning.

Att kunna inspirera och peppa kunderna brinner Wivi lite extra för.

-Det kan hända att det kommer in en lite tveksam kund som aldrig har stått på ett par längdskidor, men när han går ut har han bestämt sig för att åka Vasaloppet! Sånt är häftigt, avslutar Wivi.

 

Namn: Wivi Sörlin

Ålder: 50

Gör: Butiksägare på Team Sportia i Rättvik

Sportar: Alpint, löpning, cykling, längdskidåkning

Roligaste minne genom åren: ”Det har hänt mycket konstiga saker men en gång kom en sheik på besök i Rättvik, på ett fredssamtal. Först kom hans livvakter in och tömde butiken på folk. Sedan klev sheiken själv in och köpte ett paket tennisbollar, och åkte sen snabbt därifrån. Det händer inte så ofta i Rättvik att det blir en sån stor uppståndelse för ett paket tennisbollar!”


Wivi tipsar