Tänk på detta när du köper cykelhjälm

En cykelhjälm har i praktiken en enda viktig uppgift: att skydda huvudet. Ändå kan det vara knepigt att hitta rätt. Mårten Höglund, sortimentsansvarig för cykel- och skidtillbehör på Team Sportia, bjuder här på ett knippe goda råd.

LIVSLÄNGD

En standardbedömning är att cykelhjälmen tjänat ut när den, som Mårten uttrycker saken, ”varit med om ett liv”. Vad han menar är att hjälmen utsätts för löpande vardagsslitage och att det är klokt att byta när det gått några år. Men lyssna inte till påståenden som gör gällande att det finns en tydlig sista förbrukningsdag.

– Det är en felaktig bild, det som ryktet säger, att en cykelhjälm står sig till exempel i fem år. En hjälm består av döda material som inte åldras. Däremot påverkas den av stötar, slag och värme. Sådant förkortar livslängden, understryker Mårten och ger ett exempel:

– Råkar man lägga hjälmen i bakrutan på bilen och den utsätts för hög värme så smälter limmet. Då ändras egenskaperna snabbt.

 

DESIGN OCH SÄKERHET

Utseende är en smaksak, men generellt trånas det flitigt efter många ventilationshål. Hjälmen känns sportigare, blir svalare och lättare – men ökar också i pris. I sin strävan att göra hjälmarna säkrare använder sig de främsta tillverkarna av mycket sofistikerade material för olika förstärkningar. Typ karbon, glasfiber och olika metaller. Utmaningen ligger i att öka säkerheten samtidigt som man ökar antalet hål.

– Ju mer hål desto dyrare hjälm, poängterar Mårten.

Han passar även på att uppmärksamma ”Hövding” som är uppfunnen i Sverige.

– Det är en airbaghjälm, eller en krage egentligen, som i år fått en explosionsartad försäljningsökning. Den blåser upp sig i blixtsnabb hastighet till en airbag över huvudet. Skyddet blir enormt bra, konstaterar Mårten och tillägger:

– Förutom att Hövdingen är säker uppskattas den av vardagscyklisten just för att den inte är en hjälm.

 

MIPS®

Den svenska uppfinningen MIPS® är ett lågfriktionsskal som absorberar rotationsrörelsen som uppstår vid smällar mot huvudet. Hjärnan hålls på plats av ryggmärgsvätska. Vid slag, uppkomna snett fram- eller bakifrån, utsätts hjärnan för en accelererande rotation som ofta förvärrar skadorna. Den rörelsen fångar lågfriktionsskalet upp genom att rotera i förhållande till huvudet.

Så gott som alla hjälmar över 600 kronor är utrustade med MIPS®-teknologi. Mårten Höglund anser att det är en komponent inuti hjälmen som man inte ska göra avkall på.

– Det tror jag inte heller folk gör i gemen. Säkerheten väger tungt. När man äntligen gör slag i saken och köper en ny hjälm spelar 200–300 kronor ytterligare ingen större roll.

 

PASSFORM

– Passformen är en otroligt viktig grej. Hjälmen ska sitta plant, remmarna lagom hårt och nackstödet ska verkligen omsluta ordentligt bak på nacken. Sedan får det inte vara något som trycker. Det blir snabbt olidligt, framhåller Mårten.

Huvudformen är individuell. Var noga att prova ut ordentligt. De största hjälmtillverkarna har särskilda databaser med tusentals olika huvudformer. Det är en hel vetenskap att utveckla en så idealisk passform som möjligt.

Mårten sticker också in en annan sak: cyklar du mycket under årets kallaste månader?

– Prova om ett cykelpannband eller cykelmössa passar under hjälmen. Märk väl, alltså en cykelmössa som är supertunn och har bra form. I så fall behöver du kanske inte köpa en särskild cykelhjälm för vinterbruk utan kan ha samma året om.

 

BARNHJÄLMAR

För barn upp till sju år förespråkar NTF och Konsumentverket en småbarnshjälm med grönt spänne. Det gröna spännet går upp vid viss belastning för att förhindra kvävning om barnet skulle fastna i en klätterställning eller liknande.

Mårten Höglund menar att rekommendationen är lätt att förstå och likaså hålla med om, men det kan vara bra att hålla isär lek och cykling.

– Leker barnet i exempelvis lekställning iförd sin hjälm minimerar grönt spänne risken att kvävas om han eller hon fastnar och blir hängande. Men samtidigt är ju syftet med en cykelhjälm att den är helt säker vid cykling och omöjligen kan slås av i ett fall, resonerar han.

Skillnaderna däremellan gör det svårt att med full säkerhet säga vad som är rätt.

En tumregel, menar Mårten Höglund, är att barn som skjutsas och att alla cyklister, barn som vuxna, som inte bär hjälm vid lek borde vara mest säkra med ”vanligt” spänne.