Svenskarnas kondition försämras

Vi måste förbättra svenskarnas kondition.

Vi blir mer och mer stillasittande på jobbet och nu visar en 20 årig studie publicerad i Scandinavian Journal of Medicine and science in sports. hur svenskarnas kondition minskat vilket vi på Team Sportia tycker är en oroväckande trend.

I studien har forskarna tittat på data från 350 000 människor som under de senaste 20 åren har erbjudits och utfört konditionstest via sina jobb. Personerna har fått utföra test på cykel där man mätt hur mycket syre kroppen kan tillgodogöra sig under träningen.

Förutom att arbetande svenskar i stort har fått sämre kondition kan man i studien även se att de personer som har sämst kondition har blivit fler. Andelen personer som har hälsofarligt låg kondition har ökat från 27 procent till 46 procent.

Elin Ekblom Bak som är en av författarna till rapporten menar att det kanske inte direkt har med träningen att göra. En del av förändringen kan nog bero på att vi är mindre aktiva i vår vardag. Vi åker mer bil nu och har fler stillasittande jobb, och det kan faktiskt ha en påverkan på vår kondition.

Vad krävs då i motionsväg för att vi ska få bättre kondition?

-All aktivitet som belastar kroppen lite mer än lågintensiv träning, ofta nämner man över 60% av maximal kapacitet, hjälper till att bibehålla/öka konditionen. Sen finns ju studier som visar att några superkorta, högintensiva intervaller kan ha påverkan på konditionen. Men det är inget jag rekommenderar alla att köra. Det beror även på en mängd andra faktorer, bland annat vilken fysisk status/kondition du har när du börjar träna menar Elin.

Team Sportias tre tips för att komma i gång med din träning

För att komma någon vart är det viktigt att sätta upp ett mål. Vad är du egentligen ute efter med din träning? Att komma i gång med träningen brukar vara det största hindret, men för att nå en varaktig förändring krävs lite planering.

Här är tre snabba tips:
- Lägg upp ett träningsschema för att hitta luckorna i livet
- Våga testa olika träningsformer för att hitta det som passar dig
-  Sätt upp mål och delmål! Vad är viktigast för dig? Är det fettförbränning, få bättre kondition eller en starkare kropp?

Kolla också in friidrottaren Charlotta Fougbergs tips om hur man behåller träningsmotivationen under hösten och vintern