TOPPA FORMEN INFÖR LÅNGLOPPET

Att komma i toppform inför en viktig tävling är inte helt enkelt. Det är flera faktorer som måste vägas in för att prestationen ska vara på topp. För majoriteten av idrottare så handlar det om att man ska ha en bra och lång träningsperiod bakom sig. Här berättar Sara Christiansson, Sauconys Ambassadör och 2019 års SM-medaljör i 1500 och 5000m, om sin tips för hur man på bästa sätt kommer i toppform till en tävling eller lopp.  

 -Det stora målet för mig brukar vara att jag på tävlingsdagen ska stå på startlinjen och känna att jag har gjort alla förberedelser. Av egen erfarenheter vet jag att man ibland måste göra justeringar i träningen, men detta behöver inte påverka resultatet på kommande tävling negativt. För mig är det jätteviktigt att jag känner mig både psykiskt och fysiskt stark. Även om förberedelserna har varit bra, så är det dagsformen som avgör. Detta har jag själv fått erfara vid ett flertal tillfällen, då resultatet inte har levt upp till mina förhoppningar. 

Saras 6 tips för att man ska komma i toppform inför en tävling:

  1. Stegra träningen successivt, dvs utgå ifrån sin egna kapacitet och inte låta bli påverkad utav vad alla andra tränar. Viktigt även att försöka variera sin träning igenom att köra olika slags pass exempelvis distanser, intervaller och styrka!
  2. Träna inte för hårt veckan innan.  Gör 1-2 kvalitétspass i kombination med lite lugnare träning istället för att ändå hålla igång kroppen.
  3. Var extra noga med din sömn och kost
  4. Se till att du är väl förberedd när det kommer till utrustning osv inför tävlingsdagen. Jag själv brukar alltid göra en planering inför tävlingsdagen, dvs ett schema för när jag ska värma upp och vad/när jag ska äta. På så vis kan jag slappna av mentalt och bara följa min planering .
  5. Viktigt att komma ihåg är att man aldrig kan göra mer än sitt bästa, och har man gjort det så ska man vara stolt och nöjd över sig själv!
  6. Efter loppet- gör en reflektion/utvärdering. Gärna dagen efter då man har fått lite “distans” till prestationen och sina känslor  I reflektionen är det bra att fundera över vad som var positivt respektive vad som kan utvecklas inför kommande tävling.

LYCKA TILL!