Så tar du din träning till nästa nivå


Mikaela Persson är triathleten som halkade in på sporten av en slump. Nu är hon trefaldig svensk mästarinna på olympisk distans och satsar mot OS i Tokyo 2020. Hon vet vad som krävs för att ta träningen till nästa nivå.

När Mikaela Persson var i 25-årsåldern hade hon avslutat sin simkarriär och flyttat till Stockholm för att plugga. Hon saknade simningen men fick upp ögonen för triathlon i samband med Lisa Nordéns fina framgångar 2012.
Via en kompis kom hon i kontakt med Stockholm City Triathlon och triathlonkarriären var inledd.
– Det var väldigt skoj för jag utvecklades hela tiden. Därför valde jag att börja satsa stenhårt. Men det är tufft även för den som har grundträning i någon av de enskilda sporterna och det krävs triathlonspecifik träning, säger Mikaela.
När träningen är som mest intensiv för Mikaela ligger hon på 30–32 timmar i veckan.
– Det tar tid för kroppen att vänja sig vid den typen av träning även om jag har tränat mycket i yngre ålder. På något sätt får man vänja sig successivt vid att träna så mycket, säger hon.

Mikaelas tre bästa tips för att ta träningen till nästa nivå

Börja försiktigt

”De flesta gör misstaget att göra för mycket, för snabbt. De väljer att öka all träning samtidigt: både volymen och kvaliteten. Det är ett stort misstag och risken är att kroppen går sönder.”

Ha tålamod

”Jag rekommenderar att ta det lugnt i början, ha tålamod och lägg på mer kvalitet eller öka volymen successivt.”

Träna tillsammans

”Försök att hitta en träningsgrupp för kvalitetsträningen. Till exempel ett pass i veckan med löpning och den andra träningen lite lugnare. Då är det lättare att hitta rutinen och motivationen på lång sikt eftersom den sociala biten blir en extra dragningskraft.”