Så förbereder du dig inför Vätternrundan

Vasaloppet – check. Det är dags att byta skidor mot cykel och ladda om inför nästa Klassikerlopp. Men hur förbereder man sig bäst inför 30 mil på cykel?

– Till att börja med handlar det om att vänja sig vid cykeln och i slutändan räknas antalet timmar på sadeln, säger Tilina Levin, tävlingscyklist och Team Manager för Team Crescent D.A.R.E.

Tilina Levin kommer från en gedigen cykelfamilj och lärde sig i princip att cykla så fort hon kunde gå. För sex år sedan kom hon och systern Tina i kontakt med Crescent och, som hon beskriver det själv, helt plötsligt var ett damlag startat. Team Crescent D.A.R.E är numera Sveriges mest framgångsrika damcykellag med mängder av fina placeringar, både internationellt och på svenska mästerskapen.

– Vi brinner för jämställdhet och för att få fler att upptäcka cykeln i både tävlings- och motionsform. Det finns otroligt många fördelar med att cykla och vi vill att så många som möjligt sätter sig på sadeln. Cykeln är väldigt bra på det sättet att man ofta kan träna tillsammans trots nivåskillnad. Det är en jättefin träningsform som dessutom är sällskapsvänlig, säger hon.

 

Som Tilina ser det är strategin för att ta sig runt Vättern inte särskilt komplicerad. Främst handlar det om att vänja kroppen vid att cykla, för det är en omställning att byta ut skidor och pjäxor mot cykel och pedaler.

– Se till att ha en bra cykel anpassad efter dig. Sedan är det bara att ge sig av och vänja kroppen vid att cykla. Till en början kan det vara bra att köra kortare pass för att stegvis förlänga dem.

– Timmarna i sadeln är allra viktigast och att lära sig hur kroppen fungerar efter x antal timmar. För det skiljer sig från när man precis har satt sig på cykeln.

 

Minst tre pass i veckan

Tre–fyra cykelpass i veckan är rekommendationen. Går det att få ihop fler är det bara bra, menar Tilina. Väl ute på vägarna är intervallträning ett enkelt sätt att få in glädje i passen.

– Intervaller är väldigt smidiga. Dels blir det roligare, dels vänjer man sig vid fartökningar så att man inte blir ett segt lokomotiv. Ett bra intervallpass är att cykla stenhårt i 40 sekunder och sedan varva ned i 20 sekunder. Tio–tolv stycken stycken sådana är lagom. Då lär du dig när mjölksyran kommer, för det är viktigt att kunna pressa sig hårt utan att gå över tröskeln.

– Satsa på att få in ett längre pass i veckan tillsammans med andra. Ett bra långpass sker med bra sällskap, och glöm inte bort att fika – det ingår alltid!

 

Drick innan du blir törstig

Kosthållningen inför och under Vätternrundan kan bli avgörande för hur loppet upplevs. En del väljer att kolhydratsladda något extremt dagarna innan, men det är inte alltid rätt väg att gå.

– Jag skulle säga att man bör se till att ha depåerna välfyllda sista veckan innan loppet. Under loppet ska du satsa på att äta och dricka kontinuerligt och inte bara när hungern eller törsten kommer, för då är det oftast redan för sent. Energibars, sportdryck och gels är bra energikällor. Men då gäller det att man har testat det under träning. En del är känsliga mot smaker och är man inte van kan de ge dåliga effekter.

 

Vad ska man ha för kläder på sig under Vätternrundan?

– Det kan bli stora temperaturskillnader om man startar mitt i natten, klä dig därför i lager som är lätta att ta av när temperaturen stiger och kroppen blir varmare. Arm- och benvärmare är bra då det är lätt att ta av sig dem om man bli varm och en vindjacka med löstagbara ärmar eller vindväst är toppen. Se till att ha en bra svettröja som transporterar bort svetten och håller dig torr, det är värt att investera i för en behaglig upplevelse. En vanlig t-shirt är no-go.

– Om det är risk för regn, se till att ha med en regnjacka. Det finns grymma regnjackor som går att vika ihop så de får plats i en ficka.

– Många blir lockade av att köpa nya kläder och prylar på torget i Motala. Gör du det finns risken för skavsår under loppet. Cykelbyxor till exempel, de måste köras in. Även om de är gosiga och bekväma när man köper dem.

 

Ska man träna på att cykla i dåligt väder?

– Det är bra att ha tränat i regn. Det är lätt att skippa träningen, men vet man inte hur det är att bromsa eller att köra i kurvor kan det bli panik. Det underlättar verkligen att veta hur cykeln reagerar i dåligt väder.

 

Har du några fler goda råd att skicka med?

– Det finns mycket praktiskt. Mest grundläggande är att man ska ha med sig pump, slang och däckavtagare i fall olyckan är framme. Det är inte alla som testat att byta slang och även om det finns servicebilar runt Vättern är det inte säkert att de tajmar in just din punktering.

– Kolla också över broms- och växelvajrar, för smäller de kan det vara kört. Kedjan, kassetten, växlar och bromsar, alla ska vara hela och i gott skick. Det är tråkigt om alla förberedelser inför loppet skulle åka i vasken bara för att man glömt att kolla över cykeln. Klarar man inte av det själv är det bara att lämna in på verkstad, men gör det i god tid!

 

Tilina Levin

Ålder: 29 år i sommar.

Bor: Staffanstorp.

Började cykla: ”Nästan innan jag lärde mig att gå”.

Driver, tillsammans med systern Tina, Team Crescent D.A.R.E. Sveriges mest framgångsrika damlag på cykel.

 

Text: Johan Fransson

 

Fem snabba tips från Tilina Levin

1. Tänk timmar på sadeln i stället för mil.

2. Träna intervaller och lär dig när mjölksyran kommer.

3. Cykla i regn och lär dig hur cykeln reagerar på blött väglag.

4. Lär dig cyklisters teckenspråk. Det är vett och etikett i cykelvärlden.

5. Se till att ha bra utrustning redo för utmaningen.