Vi träffar Pelle och Felicia, som nyligen avslutat sin halvklassiker, utanför Team Sportia i Ulricehamn.

Möt familjeteamet Pelle och dottern Felicia som tillsammans genomfört Halvklassikern!

 

2016 beslutade sig pappa Pelle och dottern Felicia Järsenholt för att tillsammans ta sig an Halvklassikern som innefattar 45 km skidor (Halvvasan), 150km cykling (halvvättern), 1500meter simning (Vansbro Halvsim) och slutligen 15 km löpning (TCS Lidingöloppet 15). Mer än två år har nu gått sedan de först fick idén och idag kan de blicka tillbaka med stolthet på att 2018 var året då de genomförde halvklassikern!

När vi träffar Pelle och Felicia tre månader efter vårt förra möte kommer de in i Team Sportia-butiken i Ulricehamn iförda träningskläder och har precis varit ute på en löpartur.

Är ni inte trötta på träning nu efter halvklassiker frågar vi dem lite skämtsamt? ”Nejdå” svarar de snabbt, ”vi är sugna på mer!”. Innan loppen hade de förväntningar på att det skulle bli en tuff resa men nu i efterhand är deras främsta minne hur roligt det verkligen var att göra denna resa tillsammans och något de verkligen vill uppmuntrar och inspirera andra till att göra.

När de ser tillbaka på tiden är de supernöjda och glada för deras prestation även om de nu i efterhand hade önskat att de kunde tränat ännu mer. Felicia har under året haft lite problem med en förkylning som inte har gett med sig, vilket medförde att de inte kunde träna i samma utsträckning som de hoppades på. Trots detta har deras peppande familj och deras starka pannben gjort att de har tagit sig igenom loppen med bravur.

Deras starka vilja har, enligt dem, varit nyckeln till genomförandet även om bra utrustningen också har spelat en viktig roll för upplevelsen.  Då de båda har åkt mycket skidor tidigare och sprungit en del lopp hade de redan denna utrustning sedan innan vilket var en fördel. ”Har man inget av det man behöver innan kan det såklart kosta en del pengar” säger Pelle men han fortsätter också med att säga ”man kan också se till att försöka låna utrustning av andra om man inte vill köpa allt nytt”. ”Annars kan man ju köpa hur mycket som helst ” säger han och skrattar, ”Det tar liksom aldrig slut”.

Däremot lyfter Felicia en varningens finger för lånad eller ny utrustning. ”Testa alltid din utrustning innan” är ett av hennes främsta tips för de som ska ge sig på detta. Med lånade och oprövade pjäxor inför Halvvasan fick hon dessvärre erfara skavsår och onda fötter vilket hade kunnat undvikas om hon hade provat dem innan.

”I slutändan är det dock inte utrustningen som är avgörande utan din egna vilja”, konstaterar Pelle. Han menar att pannbenet och tron på sig själv och att du kan klara det, är det i slutändan som kan sätta gränsen. ”Då kan i princip vem som helst klara av Halvklassikern. Du kan ta det i ditt tempo och med dina förutsättningar. Det är verkligen en investering i dig själv”

Resan och utmaningarna tar dock inte slut här för far och dotter. Efter avslutade lopp kände de båda en slags tystnad och tänkte båda ”jahopp, var det slut nu?”. Trots nyligen avslutad halvklassiker planerar de redan för nästa mål då Pelle nu är sugen på att göra En Svensk klassiker med kompisgänget medan Felicia är på gång att övertala mamma och mostrarna att göra tjejklassikern tillsammans. De är båda överens om att göra en sådan sak tillsammans är det som har varit det absolut roligaste ”även om vi har gnabbats en del på träningen” säger de båda och skrattar.

 

Felicia och Pelles 6 tips för de som ska ta sig an halvklassikern:

  1. Testa och använd utrustningen innan du ska genomföra loppen. Då minskar du risken för obehagliga överraskningar som skavsår.
  2. Träna inför loppen med mångsidig träning. Det behöver nödvändigtvis inte vara just den grenen. 3-4 gånger i veckan är lagom.
  3. Träna upp rygg och nacke, lång träning påverkar även dessa delar.
  4. Planera ditt matintag innan, under och efter loppet. Se till att stoppa i dig mat och vätska regelbundet under loppet.
  5. Ha med dig någon som kan hjälpa dig med skjuts och väskor mm. Det underlättar på vägen.
  6. All träning är bättre än ingen träning.