Nybliven mamma – så gör du för att komma igång

Börja lugnt, ha tålamod och se till att planera in träningen. De råden ger fyrbarnsmamman och elitlöparen Madeleine Larsson till de som vill komma igång med löpning efter att ha blivit förälder.

Madeleine Larsson, 35 år, har fyra barn i åldrarna 1, 4, 8 och 11 år.

Hon är också en av Sveriges bästa löpare och har bland annat vunnit SM-guld på 10 000 meter (2014). Samtidigt vet hon hur tufft det är att sätta igång efter barnafödande. Kroppen känns instabil, benstyrkan är som bortblåst och de löprundor som förr gick av bara farten, känns oöverstigliga att ta sig runt.

– Börja lugnt och öka allt eftersom. När jag startar är mina första pass inte mer än fem minuter, sen ökar jag till tio minuter nästa gång och så vidare tills jag har kommit upp till den nivå jag vill vara.
Den här kom-igång-fasen är densamma, oavsett vilka ambitioner man har med sin träning.

– För mig är löpning glädje och jag önskar att fler får chans att uppleva hur härligt det är. Det ger sådan energi och man orkar mer som mamma, säger Madeleine.
Men visst kan det vara svårt att få till träning med småbarn i huset, men med lite planering går det att hinna med både familjeliv och motion.

– Bestäm dig för vilka dagar du ska träna, då är det större chans att passen blir av. Stå ombytt i hallen när din partner kommer hem och stick ut direkt på din löprunda. Själva träningen tar ju inte så lång tid och det är en av fördelarna med löpning, att det är väldigt effektiv träning.
Ett annat av Madeleines råd är att inte börja för häftigt. Ett par pass i veckan som verkligen blir av är bättre än sju dagar i veckan en gång och sen inget mer.

– Man får ha tålamod. Det tar lite tid innan det ”släpper” och börja kännas lätt, men det kommer! Sen kan kroppen vara svag efter en graviditet, så bålstyrka är väldigt bra att komplettera med.
Hur lång tid tar det då innan kroppen är på supernivå igen? Tittar man i Madeleines resultatbok ser man att hennes SM-guld på 10 000 meter togs 2014, då var hennes tredje barn 2,5 år. Med fjärde barnet knappt fyllda ett år, satte hon sin bästa Vårruset-tid någonsin.

För att få upp motivationen råder Madeleine att anmäla sig till lopp, och inte bara ett, utan flera.

– Dels får man mål med sin träning, dels brukar det vara härlig stämning. Testa gärna lokala löptävlingar där du bor, man måste inte alltid ta de stora arrangemangen för att uppleva löparglädje.