Mattias Svahn lär dig att valla

Suveränt glid och perfekt fäste. Det är drömmen för varenda skidåkare. Men att trolla fram skidåkningens dunderformel är onekligen en konst. Vallning är ett komplext område. Så hur gör man för att lyckas? Ett bra knep är att lyssna på förra långloppsproffset Mattias Svahn.

Västgötabördige Svahn var under åtskilliga säsonger ett toppnamn i skidsportens särskilda världscup för långlopp. Han stod tre gånger på prispallen i König Ludwig Lauf och lyckades inom loppet av fem år (2002–2006) placera sig fyra gånger bland de tio främsta i Vasaloppet.
Men för den breda allmänheten är Mattias mest känd som vallningsvirtuos i samband med SVT-sportens direktsändning från fädrens spår. 44-åringen punktmarkeras av en kamera medan han gör underverk med laggarna som frustrerade deltagare lämnar in i boden.
Moraiten kan onekligen sin sak.

– Åker man långa distanser ska man se till att valla starkt, alltså lägga flera olika lager som håller länge. Och det gäller både glid och fäste, framhåller Mattias som ett allmänt råd. En annan stadig tumregel är kopplad till förarbetet.
– Rugga alltid upp ytan med sandpapper. Antingen med 80 eller 100 millimeters grovlek. Annars kommer inte vallan att sitta kvar. Med det sagt övergår Mattias till mer specifika tips. Ni har dem sorterade i tre punkter.

  • GLIDVALLNING

– Gällande glid, som man alltid börjar vallningen med, ska man satsa på ett hårt och slitstarkt paraffin. Kalla paraffin, som det står 10 till 20 minusgrader på, är rejält tåliga. Ett sådant lager är alltid vettigt att lägga i botten. Sedan tittar man bara på hur många grader det är. Ligger det på 3–4 minusgrader är violett valla, rekommenderad för 0 till minus 5, ett naturligt val. Och så vidare. Man vallar efter temperaturen helt enkelt.

– Sedan hänger det också lite på vilken målsättning man har med sitt lopp. Är målet att åka så snabbt som möjligt är det ofta HF-vallor, med hög fluorhalt i paraffinet, som går bäst. Mitt förslag i det fallet är att köra på ett HF-paraffin och lägga ett HF-pulver ovanpå.

  • KLISTERVALLNING

– Samma sak där. Det ska vara ett starkt och hårt klister i botten. Ett basklister alternativt ett blått eller grönt klister. Och som jag sa; glöm inte förarbetet. Ska du fästvalla, och utföra ett bra jobb, gäller det att göra rent skidan ordentligt. Sedan sandpapprar man för att därefter värma in det första lagret.

– När det är gjort är nästa steg att lägga på ett dagsaktuellt klister. Bland motionärer är universalklister populärt. Det har ett brett register. Från ett par plus till några minus. Tänk på att klister används i gammal snö, som är isig och hård, och ned till 4–5 minusgrader. Kallare än så och man tar grundvax. Det är bara att följa dagstemperaturen för översta klistret.

  • BURKVALLNING

– Vid nysnö eller vanligt vinterföre, när det är fritt från grova iskristaller, väljer man vanlig burkvalla. Rugga botten och värm in ett grundvax. Övergå sedan till att lägga tre lager valfri blå burkvalla. Korka ut varje lager med en syntetisk vallakloss så att det blir helt slätt.

– Sista två lagren utgörs av det som passar för dagen. Är det minus 3 grader tar man naturligtvis en valla det står 0 till 3 minusgrader på. Det är de två översta lagren som ger fästet egentligen. Det andra är mest för att vallan ska sitta kvar under lång tid och för att det ska vara en viss mängd under skidorna.

– Många säger ”jag ska inte åka långt, jag lägger på ett eller två lager”. Sedan drar de iväg. Men faktum är att oavsett om man åker sprint eller långlopp så är det praktiskt taget samma mängd valla. Det är en speciell vallaficka som alltid behöver byggas upp och det kräver en viss mängd valla.

Här hittar ni mer vallningstips från Mattias:

* Hemsidan www.vasasvahn.se. Instruktionsfilmer med mera.
* Vasasvahn Appen. Kostnadsfri app som kan laddas ner på vasasvahn.se, Appstore och Google Play. Finns både för Iphone och Android.