Kom igång med träningen! – 8 tips

Sommar, sol och semester i all ära! Men visst är det skönt att komma in i rutinerna när hösten närmar sig? Många känner sig då också peppade på att ta sig i kragen och börja träna. Att komma igång är dock inte alltid så lätt när man har haft en lång vila. Här ger vi dig  8 tips på hur du ska komma igång efter en tids uppehåll!

1. STARTA LUGNT

Se till att inte gå ut för hårt från start. Det tar tid för kroppen att vänja sig och startar man för hårt är risken stor att bli skadad. Börja med 1-2 kortare pass av ex löpning eller styrketräning första veckan och öka därefter successivt. Och glöm inte att känna efter och låta kroppen återhämta sig. En bra regel är att starta med  5 kom-igång pass innan du kör något längre. Det innebär att du joggar väldigt lugnt och behagligt utan att pressa dig. Låt kroppen bara få vänja sig vid att springa igen. Det ska vara i ett tempo så att du känner att du skulle kunna fortsätta ett tag till och blir sugen att komma ut igen.

2. STÄRK MUSKLERNA

Glöm inte styrketräningen. Styrkan är ännu viktigare nu när du har haft uppehåll. Det är just när du startar upp träningen efter en paus som skaderisken är som störst.

3. TEKNIKTRÄNA

Det är bra både för att väcka musklerna och för att få igång nervsystemet. Det är dessutom bra för att du ska hitta tillbaka till löptekniken eller styrketekniken.

4. SÄTT UPP DELMÅL

SÄTT UPP DELMÅL – Det är mycket lättare att komma igång med din träning om man har satt delmål på vägen.

5. UTFORSKA TRÄNINGEN

Spring på nya ställen, våga testa nya styrkeövningar eller testa en helt ny träningsform. Då blir det mycket roligare att komma igång med träningen och du fokuserar mer på variationen än på att det är jobbigt att träna. Springer du så är ett bra tips att välja nya rundor eller helt enkelt byta håll på en runda du brukar springa.

6. PLANERA DIN TRÄNING

PLANERA DIN TRÄNING – Om du planerar när och vad du ska träna är det större chans att träningen blir gjort. Det är lätt att skjuta på träningen om man inte vet vad man ska göra.

7. TRÄNA TILLSAMMANS MED VÄNNER

Det blir roligare att komma igång om man är flera stycken. Ta med din partner, grannen eller en bekant. Även om ni är ojämna kan ni starta tillsammans och sedan förslagsvis springa intervaller där man springer halva tiden bort och sedan vänder. På så sätt kan alla hålla sitt tempo.

8. HA TÅLAMOD

Du kan inte räkna med att du är på samma nivå som innan ditt uppehåll utan det tar tid att komma tillbaka igen. Vill du kunna fortsätta med träningen utan skador under en lång period får det ta tid att komma tillbaka till samma nivå som innan uppehållet!

LYCKA TILL MED TRÄNINGEN!