ICEBUG XPERIENCE WEST COAST TRAIL – ETT LOPP UTÖVER DET VANLIGA!

För ett år sedan, i september 2019, bestämde sig fyra tjejer; jag (Marie), Christina, Emelie och Pernille för att anta en riktig utmaning! Vi började där och då vår träningsresa för att nå målet att genomföra det 7,5 mil långa trailloppet ICEBUG XPERIENCE WEST COAST 2020 under tre dagar i september. Att springa så långt hade ingen av oss gjort tidigare. Under våren 2020, med ett halvår kvar till loppet, kom pandemin och ju längre tiden gick desto mer säkra blev vi på att loppet skulle ställas in. Vi trappade då ner på vår träning, vilket var ett stort misstag! En månad innan loppet fick vi nämligen besked om att loppet skulle genomföras med vissa justeringar och restriktioner. Efter visst tvivel bestämde vi oss dock för att genomföra det, vilket ingen av oss ångra idag, VILKEN UPPLEVELSE! Här ger vi er inblick i såväl loppet, höjdpunkter, utmaningar samt tips och råd för dig som ska spring trail!

Rekning och förberedelser

Vi kom till Ramsvik Stugby och Camping  dagen innan första löpardagen och fick där ett varmt välkomnande av både ICEBUG och Ramsvik camping och stugby. Vi märkte direkt att all personal var väl förberedda med allt från mat, boende och service. Efter en härlig middag tog vi en kort kvällspromenad för att reka morgondagens bana och spanade in de andra löparna som kändes betydligt mer rutinerade än vi. Där tog vi beslutet att kalla oss för “Team Sopor”! Enbart för att sänka förväntningarna på oss och tänk vilken upplevelse vi fick vara med om…

RACE REPORT

Första dagen – Ramsviks Rocks 23 km

Fredagen 4:e september var det så dags för första etappen. Vi startade kl 15 och hade god tid till uppvärmning, förberedelser och mat. Vi hann till och med se de fantastiska idrottskvinnorna Tove Alexandersson och Anna Jönsson Haag gå i mål som startade i den tidigare gruppen! De var otroligt snabba och det gick inte att undvika att få lite prestationsångest. 😉 Under dagen finns vi chans att prata med andra löpare som precis hade sprungit samma sträcka som vi skulle ta oss igenom för att få tips och höra oss för kring terrängen. När alla bor på samma ställe och ska genomföra samma lopp blir det en naturlig gemenskap. Känslan var att man kände folk sedan innan trots att det var första gången vi träffades.

Starten gick från ett soligt Smögen över vackra träbroar till smögenbron som ledde oss vidare genom Kungshamn och Väjern innan avslutningen runt Ramsvikslandet. Vi inledde väldigt försiktigt och efter de först 14 km kände vi oss fortfarande starka. Första etappen bestod av asfaltslöpning och var förvånansvärt enkel sett till underlaget. Sedan svängde vi in i skogen där det var lite mer lerigt och snårigt, alltså riktigt härlig terränglöpning.

När vi kom till Ramsvikslandet visade det sig vara en klok taktik att inleda försiktigt. Här fick vi starkt motvind och det var riktigt knepig terräng och jobbig klättring. Lårmusklerna och vadmusklerna fick jobba rejält och även knäna började kännas av mot det hårda underlaget! Hade det inte varit för den otroligt härliga miljön och naturen hade sista biten tagit knäcken på oss. Vinden piskade i ansiktet, havet slog mot klipporna, kossor betade intill och tittade på löparna som sprang förbi. På kvällen åt vi en god och välförtjänt middag samtidigt som vi fick oss ett par goda skratta när vi delade med oss av roliga bilder, filmer och ögonblick från dagens bravader.

Andra dagen – Woods & Islands (24 km)

Andra dagen inleddes med att känna efter hur kroppen mådde och försöka återhämta oss så mycket som möjligt med mat, vätska och vila. Kvällen innan hade våra tyska grannar laddat på med fest så med en något störd sömnrytm var vi förvånansvärt pigga i kroppen förutom lite knäkänningar och blåsor. Att springa på så hårt underlag var ingen av oss vana vid.

Kl 15 gick startskottet för vårt lilla gäng på ca 20 personer på Bohus-Malmön. På grund av Corona hade man delat upp oss i fler startgrupper där vi fick vara max 50 i varje. Det var stenigt, klippigt och rätt tekniskt på första delen. Vi var överens om att ta det lugnt och inte titta på klockan allt för mycket och försöka njuta. Detta var ändå den längsta etappen av dessa tre dagar och vi hade blivit förvarnade för en riktigt tuff backe där fler gått in i vägen, det visade sig inte vara en sådan backa utan flera.

Något vi lärde oss från första dagen var att vi behövde fylla på med energi mer konsekvent under tiden och inte bara vid vätskestationen som kom mitt i banan. Efter 1 mil hade vi sprungit runt Bohus-Malmö och var redo att ta färjan över. Här stoppades även tiden och vi kunde plåstra om våra kroppar.

Efter Bohus-Malmön blev det mer skogslöpning i ett vackert naturreservat, därefter kom ett par riktigt utmanande backar som vi klättrade upp för, på många partier var det näst intill omöjligt att springa och vi fick då dra ner på tempot ordentligt. Nu började kroppen känna sig ordentligt sliten och vi valde att sänka tempot ytterligare för att kroppen skulle orka med en till dag. Det är här man blir påmind om bristen på löpträning och framförallt terrängträning.

Tredje och sista dagen – Hunnebo Hidden Woods (20 km)

Sista dagen var våra kroppar riktigt slitna. Då vi tidigare dagar insåg att vi antagligen behöver lång tid på oss för att genomföra sista etappen frågade vi dagen innan om vi kunde byta till en tidigare startgrupp. Detta var inga problem och vi var enormt tacksamma då vi alla skulle köra en lång sträcka hemåt direkt efter loppet. Konstigt nog tänkte man att dagens sträcka ”bara” var 2 mil och att det fixar vi lätt…

Sträckan runt Hunnebostrand var fantastiskt vacker och runt varje hörn lurade en förvånande natur. Under första delen sprang vi bland annat igenom ett gammalt industriområde för att sedan snabbt växla till skog och sedan berg. Denna dag gjorde sig knäna påminda för några av oss och Christina med sin blåsa på tån gjorde att vi tog det extremt lugnt. Sist in i mål kom vi men shit vad stolt och glada vi är att vi gjorde det!

Med någon veckas distans till utmaningen så kan jag med handen på hjärtat säga att detta verkligen är ett lopp alla borde uppleva och det finns en grupp för alla oavsett vilken nivå du ligger på om det så är löpning eller vandring du vill åt. Hade det inte varit för den vackra naturen så hade det varit svårt att motivera sig att springa eller gå så långt men platsen gör upplevelsen helt magisk och obeskrivlig! Och kanske, kanske kommer vi tillbaka och gör det igen, då lite mer förberedda.


En träningsupplevelse utöver det vanliga. Extremt varierande traillöpning där naturen var trösten när det var som jobbigast. Så coolt och helt klart ett lopp jag rekommenderar alla att genomföra!

Emelie Wremp

5 Tips för dig som ska springa ICEBUG Xperience West Coast trail eller annat traillopp!

  1. Träna, träna, träna. Och träna på hårt underlag samt i teknisk terräng.
  2. Ta med mycket skavsårsplåster, ormsalva, foamroller mm för att kunna behandla kroppen efter loppen för optimal återhämtning
  3. Glöm inte att fylla på med energi under hela loppet. Då orkar du mer.
  4. Sätt delmål under varje bana och titta inte för mycket på klockan. NJUT av naturen!
  5. Spring in skorna och kläderna innan så slipper du otrevliga skavsår.