Gör naturen till din träningsarena

Slipp köer till löpband, krångliga maskiner och dålig luft. Utnyttja i stället naturens alla stenar, träd och ojämnheter. Oavsett vad för träning du är ute efter är naturen det bästa valet när du ska välja gym.

Spring rakt ut i skogen, slalom mellan träden och gör femton armhävningar på den ojämna marken, tipsar Lisa Dahlberg om, som driver Naturkicken. Sveriges natur fascinerar på många sätt. Den är både vacker och rymlig och perfekt att använda som ett gym.
– I skogen och naturen finns allt du behöver för all sorts träning. Du kan ge dig ut på en löprunda, träna rörlighet och styrketräna. Ser du möjligheter i stället för hinder förstår du att hela kroppen kan tränas utomhus. I min träning använder jag mig av alla typer av stenar, stockar och ojämnheter, säger Lisa Dahlberg.

Utomhus finns det fullt av föremål att utnyttja till din träning. Ofta är de precis lika bra som redskapen på ett gym.
– Mot träd gör jag alla typer av hävningar, med stockar kan jag träna både biceps och triceps. I upp- och nedförssluttningar går det att göra situps och parkbänkar fungerar perfekt att använda för höftlyft.
- Balansen går också att träna utomhus. Alla övningar blir lite mer utmanande i den ojämna naturen. Tåhävningar på ett ben med ett underlag som är ojämnt, kanske en spetsig sten. Det är så enkelt att hitta övningar att göra, och det tycker jag är det bästa med att träna utomhus.

Att skylla på väder är ingen ursäkt för att skippa ett träningspass utomhus. Snarare går det att använda som ett träningsredskap.
– Jag tänker alltid hur jag bäst kan utnyttja vädret. Hela min planering utgår egentligen från hur väderförhållandena ser ut. Är det blåsigt försöker jag springa i motvind, snöar det går det att pulsa i snön och om det är varmt och skönt går det att träna vaderna genom att springa på sandstränder.

Hur tränar man bäst på ett utomhusgym?
– Jag tycker att de är ett bra komplement till att träna fritt i naturen. Många tycker att det är häftigt, men när de kommer dit vet de inte hur man ska göra. Jag brukar göra det till en cirkelfyspass, exempelvis tre varv med 20 repetitioner på fyra olika övningar. Tänk på att spänna bålen och coremuskulaturen och att ha lätt böjda knän när du lyfter stockar.
– Vill du göra ett roligt cirkelpass lägger du till 20 upphopp efter varje övning. Då får du in pulshöjaren som hjärtat behöver, säger Lisa. 

Tänk på att:
Använda rätt kläder, lager på lager med tåliga terrängskor. Ska du styrketräna är handskar som tål både väta och smuts att rekommendera.

Utnyttja föremålen i naturen
Fasta stenar och träd: hävningar för hela kroppen.
Lösa stenar: att hålla framför bröstet vid situps.
Pinnar: träna rörlighet i axlar, som en käpp fram och tillbaka mellan rygg och mage.
Kottar: samla och flytta kottar likt en stafett.

Lisas favoritövningar utomhus

  • Löpning: Det blir alltid roliga pass när du springer rakt ut i naturen. Känns det läskigt håller du dig nära löparspåret.
  • Styrka: Hävningar mot träd och stenar, situps i upp- och nedförslut.
  • Rörlighet: Träna på ojämn mark. Gör jympaövningar på stenar och stockar.

Text: Johan Fransson