Fem myter om träningsvärk – sant eller falskt?

Träningsvärk är inget farligt och går oftast över inom en vecka. Men det kan vara värt att trappa ner på intensiteten om värken blir allt för stor. Det säger Niklas Psilander, högskolelektor i idrottsvetenskap på GIH.

Träningsvärk uppstår när du belastar dina muskler på ett nytt eller intensivt sätt. Det resulterar i att musklerna svullnar och du känner dig stel och öm. Någon behandling är egentligen inte nödvändig eftersom värken går över av sig själv. Men det kan vara värt att undvika träning om smärtan är för hög.
– Då gör träningen troligen mer skada än nytta, säger Niklas Psilander. För att minimera risken att träningsvärk uppstår är det bästa tipset att successivt öka träningsintensiteten. Stretchning och uppvärmning har faktiskt väldigt liten, eller ingen, effekt på träningsvärk, menar Niklas Psilander.

Fem myter om träningsvärk – så säger experten!
Träningsvärk får man bara om man är otränad.
”Nej, det kan alla få om man tränar något som kroppen är ovan vid.”

Det finns inget sätt att förhindra träningsvärk – det är bara att stå ut.
”Den går mer eller mindre att förhindra om träningen trappas upp gradvis.”

Det är bra med träningsvärk – det betyder att man har tränat ordentligt.
”Det är ett tecken på att man har överbelastat kroppen, vilket är bra så länge som det inte blir för mycket.”

Det är inte lönt att fortsätta träna om jag har fått träningsvärk – då ger träningen ändå ingen effekt.
”Vid mycket träningsvärk bör träning undvikas, då gör träningen troligen mer skada än nytta.”

Börja aldrig träna kall – då får du lättare träningsvärk.
”Jag känner inte till någon forskning på detta men jag skulle tro att effekten av uppvärmning är liten.”

Niklas Psilander är medicine doktor och högskolelektor i idrottsvetenskap med inriktning träningslära på GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan.

Foto: Shutterstock.