Emil tipsar om teknik för MTB-åkare

Hur förbättrar jag min åkteknik? Det är en fråga som i princip dyker upp automatiskt i huvudet när man skaffat en mountainbikecykel. Låt oss vidarebefordra den till en åkare som definitivt har svaret. Mountainbikeproffset Emil Lindgren.

VM-silvermedaljör, OS-åkare, flerfaldig SM-etta, professionell i Serneke Allebike MTB Team och allmänt ansedd som en av världens mest tekniskt skickliga cyklister.

Med andra ord: läs och lär av en mästare.
Tips 1: Lär känna bromsarna
”Jag brukar ibland ta till uttrycket: utforska cockpit. Vad jag menar är att man måste lära sig växlar och bromsar. Folk fattar många gånger inte riktigt hur fram- och bakbromsen fungerar. Framför allt har man inte kläm på hur avgörande bromsarna är. Det är faktiskt med dem man styr sin cykel.

Att köra diverse bromsövningar är därför en grundläggande grej. Testa till att börja med att stå stilla på stället. På så vis kommer också balansen med in i bilden. Nästa steg kan vara att rulla nerför en utförsbacke och bara använda frambromsen. Sedan växlar man till bakbromsen för att slutligen pendla mellan bromsarna bak och fram. Det är spelet däremellan som är så väsentligt att komma underfund med. Bromsarna är det viktigaste du har till att justera farten och framför allt till att justera farten med vid rätt tillfälle.”
Tips 2: Cykla i grupp
”De flesta åker själva när de är ute och tränar mountainbike. Så när det är dags att trängas med andra, vid något långlopp typ Cykelvasan, är man inte beredd på vad det innebär. Med följden att man blir nervös och stressad. De vanliga uppmaningarna, att titta upp och fästa blicken långt fram, känner man till, men att cykla i grupp innebär så mycket mer. Det handlar om att läsa rörelsemönster, att hitta lagom avstånd och parera plötsliga positionsbyten.

Min rekommendation är att gå ihop och träna många tillsammans, för att skaffa erfarenhet av den sortens åkning. Jag menar att det är nyttigt. Det är rutinen som gör att man bygger upp förmågan att våga sitta avslappnad på cykeln i en grupp.”
Tips 3: Träna hinder
”Det är mycket rötter, stenar och gropar i terrängen. Att klara hindren, och göra det mjukt och smidigt, kräver träning. En bra metod är att åka upp och ner från trottoarkanter. Grejen är att få cykeln att lyfta lagom mycket utan att rycka för häftigt. Hemligheten ligger i att först komprimera kroppen och sedan, precis innan kanten, vinkla ut armbågarna och snabbt skjuta tillbaka kroppen på cykeln. Då uppstår automatiskt ett perfekt litet lyft på framhjulet. Ungefär som när du varvar upp en motorcykel och släpper kopplingen.

Får du in den rörelsen blir skogsåkandet avsevärt enklare. Men välj träningsplats med förstånd. Större tomma parkeringar brukar vara perfekta. På dem är det gott om kantstenar att träna på.”