Löparpendla till jobbet

Effektivisera träningen med löparpendling!

Har du, som så många andra, svårt att få ihop träningen med vardagslivet?  Ett perfekt sätt att få in löpningen i livspusslet är att börja löparpendla till och från jobbet eller i alla fall en väg! Martin Skiöld jobbar heltid som grafisk designer, är småbarnsförälder och mitt uppe i en flytt, vilket innebär lite tid för träning och löpningen som är hans stora passion. Martin löparpendlar därför minst 2 dagar i veckan till jobbet och ser det som ypperligt tillfälle att slå två flugor i en smäll och ändå hinna med familj, vänner och flyttplanering. Här ger han  sju tips på hur man kan lägga upp löpningen till och från jobbet!

  1. Börja lugnt. Du behöver inte göra det varje dag! Precis som med all träning gäller det att öka mängden successivt. Börja därför med att välja ut 1-2 dagar/vecka att transportlöpa då sätter du ett rimligt mål för dig själv som du vet att du kan hålla en längre period.
  2. Spring en väg! Har du ingen dusch på jobbet eller har du inte hunnit planera för att ta med dig kläder? Spring då bara sträckan hem.
  3. Dela upp sträckan. Har du lång sträcka till jobbet och känner att det är på tok för långt att springa hela vägen? Dela då upp sträckan. Ta cykeln/bussen/bilen halvvägs eller tills du har en sträcka du känner dig bekväm med kvar att springa, parkera och spring sista biten. Detta kan också vara bra att börja med om du aldrig transportlöpt innan för att vänja kroppen.
  4. Kläder efter väder! För att inte få oönskade överraskningar på springturen hem lönar dig sig alltid att ha koll på väderprognosen så att du kan ha med dig rätt klädsel för transportlöpningen hem.
  5. Packa lätt Många drar sig för att springa för de behöver ha med sig dator och annan packning till jobbet. Det bästa är naturligtvis att redan dagen innan ha planerat för vad man behöver ha på jobbet för att minimera mängden packning . Se också till att ha packat färdigt allt redan dagen innan så du bara behöver ta på dig löparkläderna och ge dig av. Det sparar tid energi och minskar risken att glömma något. Handduk, kläder, skor och kanske även en matlåda kan du ha tagit med den dagen du tar bussen eller bilen till jobbet. Så slipper du bära på det.
  6. Ta inte med dig något onödigt utan se till att bara ha med dig det allra nödvändigaste. Kan du t.ex. lämna något på jobbet? Ju lättare packning, desto trivsammare pendlarlöpning. För de som inte har planerat dagen innan är en bekväm ryggsäck A och O  som sitter bra på ryggen. Idag finns det flera ryggsäckar som är anpassade för löpning
  1. Tänk på synligheten Springer du under den mörka och regniga eller snöiga perioden på året så är det även viktigt att du har reflexer så att du syns bra. Idag finns det både bra kläder, skor och tillbehör för att öka synligheten.

Lycka till med din löparpendling!