Därför ska du fortsätta springa i höst

När det är mörkt både före och efter jobbet kan det vara motigt att snöra på sig skorna för ett löppass, men det finns många anledningar att trotsa hösten. Att du blir en bättre löpare och att det är bra för hälsan är två av dem.
– Dessutom slipper du den krävande ”komma igång-fasen” när du vill starta upp löpningen igen, säger löparcoachen Lisa Beskow.

Den erfarne löparen brukar sällan behöva övertalas till att springa året runt. För nybörjare och nöjeslöpare kan däremot motståndet vara stort när höstrusket och vinter kommer. Men låt inte vädret hindra dig – för det finns stora vinster att göra genom att trotsa mörkret.

– Jag tycker absolut att man ska springa året runt. Det är bra för hälsan att vara utomhus. Under vintern är vi som regel inomhus mycket mer och då är det ännu viktigare att få denna utomhustid. Dessutom är känslan efteråt fantastisk när du både tränat och trotsat väder. Då kan man verkligen få unna sig själv en riktigt mysig stund, säger Lisa Beskow.

Lisa har varit elitlöpare inom medeldistans och jobbar sedan 2011 som löparcoach och anlitas av såväl företag som privatpersoner – året runt.

– Har man någon som helst ambition med sin löpning, ja då är kontinuitet A och O. Du blir helt enkelt bättre av att springa. Dessutom tror jag att många vet hur jobbigt det är att komma igång igen efter ett uppehåll. Det kan ta några veckor innan löpningen känns lätt och enkel, och genom att hålla igång med löpningen hela vintern slipper du den där ”startfasen” som kan vara lite kämpig varje vår.

Hur ser du på att springa i grupp jämfört med att springa själv?

  • Jag tycker man ska göra det man tycker är härligast – och det kan ju vara en kombination. Jag möter en del som säger att gruppträning absolut inte är något för dem, men när de väl provar så får de en helt annan inställning. Men jag tycker också att man ska ut och springa själv och få uppleva den meditativa delen av löpning där tankarna bara flödar.

Många väljer att springa på löpband, hur är din inställning till den träningsformen?

  • Det har sina fördelar. Du kommer inte utomhus, men å andra sidan håller du igång löpträningen. Jag springer själv alla mina fartpass under vintern på band, medan distanspassen sker utomhus. Jag kan precis som många andra tycka att det kan kännas långtråkigt med band, men genom att dela upp passet i intervaller blir det genast lättare, ja till och med roligt eftersom man kan göra ett så exakt pass. Dessutom kan man få pepp av andra på gymet, vilket är kul.

Foto: Edward Beskow