Friluftscyklisten som älskar ett aktivt uteliv!

Crafts ambassadör Madelene Burgström (@friuftscyklisten) älskar att vara aktiv utomhus vare sig hon knallar i ett par kängor i skogen, glider fram i kajaken, skrinnar fram på isen eller susar fram på cykeln. Hennes favoritaktivitet är dock helt klart cyklingen! Man skulle kunna säga att hon är lite småtokig i det här med cykling. För henne finns det ingen särskild ”cykelsäsong ” utan hon cyklar ute året om och gillar variationen som årstiderna ger och att cyklingen kan vara så varierande beroende på den. Här ger hon några bra tips på vad hon tycker att man kan tänka på om man ska bege sig ut och cykla under de kallare och gråare månaderna för att kunna njuta till fullo av cykelturen.

Lager på lager
Uteaktivitetens gyllene regel gäller även för cykling. Min erfarenhet är att man behöver mindre (läs tunnare) kläder än man först tror om man ska cykla ute när temperaturen sjunker under nollan. Ta hellre fler tunnare lager som släpper ut överskottsvärmen än ett tjockt lager. På så sätt kan du också reglera värmen ifall du blir för varm. Blir du genomsvettig så blir du oftast snabbt kall. Satsa på en bra jacka som är vindtät på framsidan och en som har flossad insida. Och gör som jag, välj en med färg så syns du mycket bättre.

Kärlek till händer och fötter
Fryser du om händer och fötter kommer du inte att komma så långt hemifrån och framförallt, du kommer att dra dig för att ge dig ut igen. Tänk även här ”lager på lager”. Investera i ett par goa handskar och är det riktigt kallt kan du kombinera med ett par liners. Själv klarar jag mig inte utan mina vinter handskar i lobster-modell som låter mig växla/bromsa obehindrat men som värmer mer än fingervantar. Tänk på samma sätt med vad du tar på fötterna, när det är riktigt kallt tar jag dubbla skoöverdrag.

Vad ger träningen dig?
Sätt upp mål med din träning, varför tränar just du och vad är det du vill du uppnå? När du har ett mål att sträva mot brukar det bli lättare att ta sig ut även de dagar de är grått och blött ute. Så är det för mig i alla fall.

Tänk på hur lätt det kommer att kännas när du rullar ut på torra och sandfria vägar i vår! Och DET ÄR OKEJ att inte känna den där sprudlande motivationen inför varje träningspass men målet får mig att genomföra dom ändå. Jag lovar dig att den energin du lägger ner får du tillbaka mångfalt.

Känslan efteråt
Har du någonsin ångrat en träning? När min motivation sviktar brukar jag föreställa mig den där goa oslagbara känslan jag får efter en riktig härlig tur. Och den känslan brukar förstärkas efter ett pass som jag varit sugen på att hoppa över eftersom jag då känner mig extra stolt över att jag tog mig ut. Själv så sover jag mycket bättre när jag har varit ute i friska luften och svettats en stund.

Planera när du ska ge dig ut
Gör en plan. Det kan vara alltifrån att du dagen innan bestämmer dig för att träna eller att du gör ett mer strukturerat träningsschema för veckan/månaden. Jag kommer oftare ut om jag har planerat turen innan. Ett annat tips som funkar för mig är att jag bestämmer att cykla tillsammans med andra och att jag plockar fram de kläder jag ska ha kvällen innan så är allt klart när det är dags att ge sig ut.

Sverige är vackert!
Även om lopp och utmaningar är en stor motivationsfaktor för mig så är nog allt den största motivatorn att jag får och kan komma ut i naturen en stund. En plats som jag älskar att vara på och som ger mig både lugn och energi. Överlag så spenderar vi väldigt stor del av vår tid inne vid en skärm och jag är övertygad om att vi alla mår bra av andra synintryck och frisk luft. Att med fartvinden i ansiktet få en stund för mig själv, få rensa tankarna eller smida nya planer samtidigt som jag tränar, det är magiskt!