Bra att tänka på vid köp av pulsklocka

Funderar du på att köpa träningsklocka/pulsklocka, eller funderar du kanske på att uppgradera den klockan du har idag? Vi har samlat ihop information som kan vara bra att tänka på om du står inför val av träningsklocka.

Pulsklockor och GPS-klockor har blivit väldigt populära de senaste åren, även för de vanliga motionärerna. Idag är det snarare regel än undantag att pulsklockorna har inbyggd GPS. Med en GPS inbyggt kan klockan enkelt ‘spela in’ vart du sprungit, hur långt och hur mycket uppför respektive nedför.

De allra flesta pulsklockor har idag pulsmätning vid handleden, så kallad optisk pulsmätning. Alla klockorna kan dock också användas med ett klassiskt bröstbälten.

Val av sport styr val av klocka

När du ska välja pulsklocka är det såklart viktigast att den är anpassad efter den träning du utför. De allra flesta klockor har en hel uppsjö sporter, så du behöver inte känna dig låst om du vill variera dig. Samtidigt är det just löpning, cykling och simning som varit med längst och är mest utvecklade. Många pulsklockor har stöd för Crossfit, gymträning, skidåkning, SUP och så vidare. Med det sagt är det inte säkert att det är ett superdetaljerat träningsläge, utan det kan i många fall röra sig om namnet på träningsformen kopplat till enbart tidtagarur och pulsmätning.

Vissa klockor har stöd för att spåra simning, antingen inomhus eller i vissa fall även utomhus med GPS. Är simning din grej är det således ditåt du ska titta.

Golf är annars en populär kategori och där är läget lite annorlunda. Det finns en hel del klockor med stöd för golf i olika nivåer.

Tittar du på pulsklockor mer anpassade för långvandringar och liknande brukar det även dyka upp olika lägen, eller nedladdningsbara appar, för såväl jakt som fiske.

Mätning dygnet runt

I stort sett alla pulsklockor idag är tänka att bäras dygnet runt, även när du sover. Detta för att registrera information och därefter hjälpa dig med din träning och hälsa. Utanför träningspassen mäter de flesta klockor hur många steg du tar och hur mycket du sover. Beroende på klocka kan du även få mängder av extra information, som antal trappor du gått uppför, syresättning i blodet, mjölksyratröskel eller VO2Max.

Vissa klockor håller även koll på hur länge du behöver återhämta dig efter ett träningspass för att inte skada dig. Andra funktioner kan vara att ta hänsyn till hur du sovit och rekommendera träning efter hur pigg klockan tror att du är. Klockan kan även varna dig vid för hög eller låg puls, som kan vara relaterat till såväl stress som infektion i kroppen.

Aviseringar i klockan

Numera är den vanligaste vägen för att synka dina träningspass, steg, sömn och annat att koppla klockan till din telefon med en tillhörande app. Dina data synkas då med telefonen över bluetooth och du kan, oftast, göra inställningar på den större mobilskärmen och överföra dem till klockan.

Du kan också få aviseringar från telefonen till klockan. Exempelvis om någon ringer eller om du får ett mail. I vissa klockmodeller kan du både svara på SMS och använda klockan som högtalartelefon.

Musik på löparrundan

En annan populär funktion är musik i klockan. Genom att koppla ett par trådlösa hörlurar till din klocka behöver du inte släpa med dig en telefon ut på löprundan för att kunna lyssna på musik eller podcasts medan du tränar.

Som du märker finns det en hel uppsjö av funktioner i träningsklockorna. Så tänk igenom vad du önskar få ut av din klocka och välj en modell som uppfyller dina önskemål! Kom gärna in till oss så hjälper vi dig välja rätt klocka

Klicka här för att se alla träningsklockor!