Börja 2021 på bästa sätt

Efter ett år av stora förändringar och påfrestningar i hela världen, hoppas vi nu att 2021 ska bli ett år med ny energi och träningsglädje. Men för att må bra krävs inte bara träning. Det är också viktigt att ha balans i tillvaron när det gäller sömn, kost, positiv påfyllning och familj. Här är våra bästa tips för att hjälpa dig komma igång med det nya året på bästa sätt. 

Sätt upp mål 

Genom att skriva ner dina mål blir det lättare att se vad du behöver göra. Att sätta upp för höga mål kan leda till en känsla av misslyckande. Försök i stället att sätta upp realistiska mål i förhållande till dina förutsättningar, livssituation och din träningsform. Uppmuntra dig själv varje gång du gjort något som tar dig i rätt riktning. 

Tänk på helheten

Många tänker att det nya året innebär att ta tag i träningen, men försök att tänka på helheten där träning också ingår. För att må bra krävs balans, god sömn, bra kost och att göra sådant du mår bra av. Skriv gärna en lista på sådant som får dig att må bra!  

Skaffa en träningspartner 

Det är ofta roligt och motiverande att träna tillsammans med någon. Bestäm en stående tid med en kompis, ett syskon eller din partner. Då får du inte bara träning utan också social påfyllning. Det är dessutom svårare att strunta i en aktivitet om du har bestämt med någon annan. Om du har svårt att få tiden att räcka till kan vi också varmt rekommendera dig att träna eller utföra aktiviteter tillsammans med barnen. Läs mer här >> 

Allt räknas 

Att hålla sig frisk och sund innebär inte bara fysiskt uttröttande aktiviteter. Tänk i stället att allt räknas. Hoppa av några hållplatser innan jobbet och gå sista biten, cykelpendla till jobbet eller ta en promenad på lunchen.  

Ny utrustning 

Oftast klarar man sig bra med det man har hemma. Men att uppdatera garderoben med nya träningskläder, löparskor eller annan utrustning kan öka motivationen och göra träningen roligare. Med rätt utrustning får man dessutom oftast ut mer av sin träning.  

Träna utomhus 

Det finns mängder av sätt att träna kreativt utomhus. Ta med din träningspartner ut i löparspåren, utmana varandra med roliga övningar med det naturen erbjuder. En stock kan fungera som skivstång och stenar som hantlar. Tänk utanför boxen så blir träningen ännu roligare. Team Lost tipsar om kreativ utomhusträning >>

Vinterbada 

Ett dopp i havet eller sjön på vintern är en främmande tanke för många Men faktum är att  kallbad har en hälsofrämjande effekt på många olika plan. På längre sikt kan regelbundna kallbad bland annat sänka blodtrycket över tid. Det kan lindra värk och smärta och minska stress.  

Planera 

Se till att planera inköp och matlagning väl, för att slippa genvägar och snabba beslut som ofta är mindre bra för hälsan. Med god planering kan du äta både gott och hälsosamt. Du slipper dessutom onödig stress. 

Reflektera  

Ta en liten stund och fundera igenom hur veckan har varit. Vad gick bra och vad skulle kunna bli bättre framöver? Genom att hela tiden utvärdera vägen till ditt mål får du chans att göra om och göra rätt. Eller helt enkelt chans att bara göra det ännu bättre. 

Nu ser vi till att göra 2021 till ett bra träningsår! Och kom alltid ihåg: It´s better outside >>