Boosta din träningsdag med rätt frukost

Undvik juice, sötad yoghurt och andra snabba kolhydrater. Grunda istället träningsdagen med gröt, smörgås och ägg. Det tipset ger Petra Kindlund, näringsexpert, löpare och grundare av Runacadem.  

Redan när Petra Kindlund var tio år gammal började hon springa. Sedan dess har hon tävlat i alla möjliga typer av lopp och har bland annat segrar i Vårruset och Tjurruset och en andraplats i Lidingöloppet som tyngsta meriter. Från Karolinska Institutet har hon dessutom hämtat en kandidatexamen i näringslära, vilket ger henne stenkoll på kost. Här ger hon sina hetaste tips för vad en bra frukost ska innehålla.
– Frukosten är superviktig för de som tränar och motionerar. Rätt frukost ger energi för att orka träna under dagen. Satsa på havregrynsgröt, ägg och en god smörgås och undvik sockerfällor som juice, sötad yoghurt och vitt bröd. Med snabba kolhydrater stiger blodsockret och det sötsuget som följer med under dagen är sällan bra för dig som tränar, säger Petra.

De flesta människorna sover mellan sex och åtta timmar per natt och kroppen går på sina energireserver.
– Musklerna är nedbrutna och en energirik frukost är det bästa din kropp kan få i sig när du vaknar. Tycker du inte om gröt till exempel finns det gott om alternativ. Naturell yoghurt eller fil med lite sylt och frukt fungerar lika bra.

Beroende på hur träningsdagen är planerad tipsar Petra om att anpassa sin frukost.
– Ska jag träna nära inpå frukosten nöjer jag mig med något lättare, kanske bara en skål gröt. Men då är jag noggrann med att få i mig ett par ägg eller liknande efter passet. Att dela upp frukosten i två omgångar går bra, så länge det är rätt typ av energi kroppen får i sig.

Petras frukost för en bra start på dagen:
Havregrynsgröt toppad med skogsbär
Två kokta ägg
En smörgås med ost, skinka och gurka