Är du relativt ung och frisk räcker det inte med en lugn daglig promenad eller cykeltur för att ditt hjärta ska trivas. Kroppens viktigaste muskel mår riktigt bra av att belastas.
- Du ska verkligen ta ut dig, bli svett, trött och andfådd och närma dig din egen maximala förmåga, säger Stefan James, professor i kardiologi vid institutionen för medicinska vetenskaper på Uppsala universitet.

Att träna är som att sätta in pengar på kroppens eget hälsokonto. När du rör på dig jublar varje kroppsdel. Och när hjärtat utsätts för belastning behövs mer syre och näringsämnen i kroppen, vilket i sin tur leder till högre effektivitet. Allt handlar om ett viktigt samspel som får hela maskineriet att må bra.
- När vi tränar konsumeras mer energi vilket gör kroppen mer funktionsduglig. En daglig belastning ökar tydligt hjärtats förmåga att anpassa sig på ett bättre sätt, säger Stefan.
- Men det är viktigt att poängtera att man ska träna helt på sin egen nivå.

Stefan James är, som han säger själv, en ivrig motionär. Löparrundorna är frekventa och när vintervädret tillåter lockar flera mil i skidspåren. Såväl Vasalopp som Lidingölopp finns med på hans idrottsliga cv.
- All motion är nyttig motion, men ju mer och tyngre desto bättre. Gärna varje dag, hjärtat tål mer än vad man kan tro. Kroppen är gjord för att vara i arbete, inte sitta still, säger Stefan.

Stefan James, professor i kardiologi vid institutionen för medicinska vetenskaper på Uppsala universitet.

Därmed är det inte sagt att den så kallade vardagsmotionen inte fyller någon funktion. Tvärtom. Att röra sig lite är bättre än ingenting alls, men om man rör på sig 45 minuter 3-4 gånger per vecka, kanske cyklar eller går till arbetet eller skolan, ska man gärna se till att man får upp pulsen.
Alla människor är givetvis olika, men det är bevisat att om vi rör på oss mycket är chansen att vi klarar oss utan, eller förskjuter, eventuella sjukdomar eller krämpor som kan uppkomma när vi blir äldre. Studier visar också att personer som rör på sig frekvent oftast lever längre.
- Det går inte att säga att enstaka individer kommer att hålla sig friska eller leva längre, men ser man på studier som gjorts på olika grupper är det tveklöst så. Den som tränar regelbundet kan slippa eller skjuta upp sjukdomar och därmed också förlänga sin levnadstid, säger Stefan.

Det är även bevisat att hjärtsjuka personer mår bättre av att hålla igång. Kroppen syresätts och näringsämnen frigörs, vilket innebär att kroppen kan arbeta mer på lågvarv trots hjärtsjukdomen.
- Hos den som är hjärtsjuk, även svårt sjuk, anpassar sig hjärtat mycket bättre om det utsätts för belastning vilket gör att kroppen orkar mera, säger Stefan.

Är det för sent att börja träna hjärtat även om man har kommit upp i åren?
- Absolut inte. Man kan komma igång när som helst, men när man blir äldre är det viktigt att man lyssnar på sin kropp. Mår man inte bra av träningen kan det vara en varningssignal som man bör lyssna på och kolla upp, säger Stefan.

Vilka varningsklockor bör man vara uppmärksam på?
- Träning ska inte göra ont på fel sätt. Får man ont i bröstet ska man undersöka det. Detsamma gäller hjärtrytmstörningar eller om man svimmar. Man ska bli andfådd när man tränar, men fortsätter hjärtat att slå snabbt eller oregelbundet när man vilar efter träning kan det vara ett tecken på att något inte står rätt till.

Men även om hjärtat mår bra av att aktiveras måste det även få vila. Är man ofta aktiv är det viktigt att låta hjärtat, och resten av kroppen, få en välbehövlig vilodag.
- Visst är det så. Att röra på sig är både nyttigt och effektivt för hela kroppen, men en vilodag är också bra. Framför allt efter många tuffa träningspass under veckan.

Håll igång hjärtat

  • Se till att få upp pulsen när du tränar. Att jobba i trädgården räcker inte för den som är ung och frisk.
  • Ta i så att du blir andfådd oavsett om du går eller cyklar.
  • En rask promenad kan du ta varje dag, joggning eller simning kan du göra sex dagar i veckan.
  • Du kanske var väldigt aktiv när du var yngre, men ju äldre du blir är det viktigt att lyssna på eventuella varningsklockor.
  • Det är aldrig för sent att börja träna även om det tyngsta passet kanske är att leta fram sina joggingskor…


Text: Thomas Bergkvist
Foto: Mikael Wallerstedt