Bästa maten efter ditt träningspass


Efter träningen behöver din kropp fyllas på med ny energi. Petra Kindlund, grundare av Runacademy, ger dig de bästa tipsen om vad du ska äta för att få ut maximalt av ditt träningspass.
– Ät snabba kolhydrater och protein direkt efter träningen, säger Petra.

Ett träningspass tar mycket energi och sliter på kroppens muskler. Vad du äter efteråt är viktigt för att du ska få ut maximalt av varje pass.
– När du tränat hårt och är helt tömd på energi måste kroppen fyllas på rätt så fort. Planerar du dessutom att träna ytterligare ett pass under dagen eller morgondagen är det extra viktigt. Allra bäst är snabba kolhydrater och protein. En banan och ett ägg direkt efter passet är bra, säger Petra Kindlund.

En stund därefter behöver kroppen fyllas på med en portion lagad mat.
– För att få musklerna att byggas i stället för att brytas ned bör du äta en ordentlig lunch eller middag inom någon timme. Vätska är också viktig. Du bör dricka både under och direkt efter passet och har du tränat hårt är det bra att dricka juice eller mjölk till maten. En del blir illamående efter att ha tränat och får svårt att dricka, men vätskan som gått ur kroppen måste ersättas med ny.

Har du tränat ett lättare pass, såsom yoga eller lätt jogging, har kroppen inte samma behov av att fyllas med energi fort.
– Det gäller att känna efter om kroppen är hungrig. Det är okej att vänta med maten om du inte är alltför hungrig, dock är det viktigt att du inte blir illamående. Det är kroppens sätt att säga ifrån att någonting saknas. Kost i samband med träning är väldigt individuellt, allra bäst är att du lär känna din kropp och testa dig fram vad som fungerar för just dig.

Petras tre bästa tips om kost efter din träning:

  • Ät en banan och ett ägg direkt efter avslutat pass.
  • Fyll på med vätska både under och efter passet.
  • Ät ett lagat mål mat till lunch eller middag inom någon timme efter träningen.