6 anledningar att äta ingefära varje dag!

Ingefära är en av kroppens bästa vänner! Råvaran bidrar nämligen till att både hjärtat, hjärnan, magen och lederna kommer att älska dig! Här är fem fantastiska anledningar till varför du ska äta ingefära minst en gång per dag!

1. Ingefära lindrar hårt tränade muskler

Tränar du hårt och har ofta ömma muskler kan du med fördel äta ingefära. Studier visar nämligen att ingefära kan lindra muskelömhet efter träning. Gingerolerna som motverkar den inflammation som kan uppstå i kroppen efter ett hårt träningspass.

2. Magen älskar ingefära

Om du har mycket gasbildningar  eller diarré är ingefära toppen! Det minskar nämligen gasbildningen och om du mår illa kan du testa att tugga på ingefära. Mår du illa kan du tugga på en bit ingefära och visste du att ingefära minskar gasbildning?

3. Förhindrar och lindrar förkylning

Så fort du börjar känna dig sjuk – proppa i dig ingefära! Ingefäran förhindrar och lindrar förkylning och innehåller massa antioxidanter. En annan bra sak med ingefäran är att den verkar anti-inflammatoriskt. Det bästa är om du regelbundet äter det tillsammans med maten.

4. Hjärtat mår bättre

Ingefära ökar blodflödet i kroppen. Du får ett lägre kolesterol och bidrar till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar.

5. Öka matsmältningen

Ingefära ökar matsmältningen! Enligt en studie från Columbia University förbränner du 43 fler kalorier om du tillsätter en tesked ingefära i frukostjuicen.

6. Lindrar migrän

Om du lider av migrän kan ingefäran lindra och förhindra migränanfallet då det motverkar inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl. När du märker att migränanfallet är nära – drick en kopp starkt ingefära-te eller ät en bit rå ingefära.

OBS!
Som med det mesta kan överdriven konsumtion bland annat leda till diarré och uppblåst mage.

Vad gäller rekommenderad daglig dos så går åsikterna isär men vissa forskare menar att ett dagligt intag på max 4 gram färsk ingefära är helt okej medan andra studier visat att uppemot 15 gram torkad ingefära om dagen är ofarligt.

Barn och gravida bör vara ännu mer restriktiva med att äta ingefära. Mängden du får i dig blir mindre koncentrerad om den kokas eller körs i juicemaskin.

 

TIPS!
Skala gärna ingefäran med en sked, då skalar du mycket tunt och sparar så mycket som möjligt av den nyttiga roten.