5 tecken på att du behöver en vilodag

Det finns dagar där passiv vila är det bästa alternativet för dig och din kropp. Att ta en eller två träningsfria dagar kan förhindra skada, trötthet, överträning och hjälpa till att hitta rätt balans i ditt träningsschema. Vi i samarbete med Polar vill hjälpa dig att uppmärksamma de fysiska tecken och parametrar du bör hålla ett öga på för att veta när du ska ta en vilodag.

Den goda smärta blir ond smärta
Det klassiska uttrycket ‘no pain, no gain’är inte alltid fallet. Det finns den goda smärtan som kommer när dina muskler arbetar, alltså träningsvärk. Träningsvärk är helt ofarligt och det får du när du gör nya rörelser, förändrar träningsvolymen eller när du återupptar träningen efter en tids träningsuppehåll.

Den dåliga smärtan är skarp och lokal. Denna typ av smärta kan bland annat orsakas av en mer allvarlig muskelspänning, en gammal skada eller av stress. Om du upplever skarp och lokal smärta innebär det att du behöver vila. Om du gör ett marklyft och känner en kraftig smärta i ryggen är det också dags att avbryta.

Ömmande leder
Ömma eller värkande leder kan indikera på att det inte är dina muskler som arbetar utan mjukdelarna runt dina handleder. Det kan också bero på redan befintliga skador.

Viktminskning
Klassiska tecken på överträning visar sig genom viktminskning eller att din träningsutveckling stannar upp. Om du upplever dessa symptom är det dags för en vilopaus.

Dålig sömn
Sömnen har en enorm inverkan på din energinivå, ditt humör och din prestationsförmåga. Om du haft en bra eller dålig nattsömn är avgörande för om du ska ta en vilodag eller inte. Ordentligt med sömn gör att kroppen kan återställa, återuppbygga och anpassa sig och hjälper dessutom dig att bygga muskler och bränna fett.

Om du inte får tillräckligt med sömn blir du troligtvis trött och är i desperat behov av en vilodag. Det viktiga här är inte att du sover länge, utan att du får tillräckligt med god sömnkvalitet.

Om din sömn är av dålig kvalitet, oavsett hur många timmar du än sover, kan du vakna och känna dig utmattad och orkeslös under dagen. I detta fall kan registrering med hjälp av en sportklocka, av din sömn hjälpa dig att identifiera och ändra dåliga sömnvanor och därmed förbättra din sömn.

För mycket träning
För mycket av något är aldrig bra, men det är inte alltid lätt att veta om du har tränat för mycket eller tillräckligt. Att registrera dina träningspass och följa upp din träningshistorik är ett måste för alla aktiva utövare eftersom det kan vara lätt att tappa kollen på hur aktiv du har varit under den gångna veckan.

Om du tycker det är svårt att bestämma om du ska ta en vilodag eller gå på gymmet, finns hjälpen nära till hands – Polar Ignite. Baserat på hur väl din kropp har återhämtat sig under natten talar Polar Ignite om för dig när du behöver ta en vilodag. Den ger dig också individuella träningsförslag så att du vet när du ska välja återhämtningspass med låg intensitet i stället för ett hårt högintensivt träningspass.