4 roliga löplekar för dig och din löparvän

Känns det motigt att komma ut i spåret? Kommer du ofta på anledningar till att hoppa över passet? Då har vi lösningen–skaffa en löparvän! Ni kan uppmuntra och peppa varandra när det känns tungt under passet och ni kan pressa varandra till att bli bättre. Med en löparvän blir passet både roligare, mer effektivt och det är dessutom mycket svårare att hoppa över ett pass när någon står och väntar på dig.

Att löpa tillsammans har alltså bara fördelar, men ibland kan det vara svårt att hitta en löparvän som ligger på samma nivå som dig. Självklart kan du springa med någon som inte är på samma nivå som dig, det är det många som gör. Men för att ni båda ska få ut så mycket som möjligt av passet, finns det roliga och effektiva löparlekar som ni kan utföra oavsett vilken nivåskillnad ni ligger på, och ändå få lika effektiv träning hos båda parter. Tänk på att göra en ordentlig uppvärmning innan ni kör igång.

Här kommer våra fyra bästa tips på löplekar för dig och din vän, så att ni garanterat får en rolig och effektiv löpträning.

Cykel–Löp loppet

För att utföra Cykel-Löp loppet behöver ni en cykel. Detta kan utföras både i skogen med en mountainbike eller på en vanlig trafikfri varvbana på cirka 1 kilometer. Ni börjar bredvid varandra, den ena löper och den andra cyklar. När den som cyklar varvat den springande partnern, cyklar hen cirka 50m framför, hoppar av cykeln och överlämnar till löparen. Sedan byter ni plats. Detta gör ni 4–5 gånger.

Mötet

Hitta en kortare varvbana, det kan räcka till exempel med en fotbollsplan, en damm eller liknande. Ni startar samtidigt och springer åt varsitt håll. När ni möts på mitten stannar ni och vilar i 30 sekunder.  Ni kommer båda löpa lika länge men den snabbare personen kommer att löpa en längre sträcka. Efter 30 sekunders vila springer ni tillbaka samma håll som ni kom ifrån och tävlar om vem som kommer till starten först.

Riktmärket

Här handlar det om att variera farten genom att välja ut olika riktmärken och varva jogg med snabb löpning mellan dessa märken. En av er väljer ut första riktmärket som kan vara ett träd, en bänk, en soptunna eller vad som helst. Om någon springer snabbare än den andra, får den snabbare av er springa till riktmärket, sedan tillbaka, sedan till riktmärket igen så att ni förhoppningsvis kan komma dit samtidigt. Ni turas om att välja riktmärken och det ska vara högst en minut mellan de olika platserna.

Fånga mig om du kan

Välj ut en öppen plats, gärna en friidrottsanläggning eller en fotbollsplan. Det viktiga är att ni kan se varandra hela tiden, hur långt ifrån den andre än är. Börja med att springa ett varv var så snabbt ni bara kan, och ta tiden på varven. Efter det låter ni den långsammare personen få försprång, tiden på försprånget beror på vilka löptider ni fått under första varvet. Målet är att den långsamme löparen ska ta sig hela varvet runt utan att den snabbare löparen hinner ikapp. Vila två minuter mellan varje varv.

Glöm inte att ha roligt–Lycka till! 

Hitta allt för din löpning här>>