3 träningstips inför Vasaloppet–Utan snö!

Vasaloppet närmar sig med stormsteg men i många delar av landet har snön fallit ytterst lite. Vi har tipsen till dig som har anmält dig till Vasaloppet men som saknar vita spår att träna på. Dessa övningar kan du köra under hela året för att alltid vara redo inför årets bästa längdskidlopp.

Träna skidmusklerna.
Under loppet använder du många muskler i kroppen, och det är viktigt att träna dessa så att du orkar hålla igång under hela Vasaloppet. Nu handlar det inte om att bygga muskler utan att hålla musklerna i trim. Här kommer några förslag på övningar som du kan göra två-tre gånger i veckan. Gör 10–15 repetitioner av vardera övning och öka antal utefter hur stark du känner dig.

  • Triceps – Dips
  • Mage – raka/sneda situps + plankan
  • Ryggmuskulaturen – ryggresningar
  • Bröst, axlar & armar – armhävningar
  • Lår & Säte – utfallssteg, benböj, fartställning statiskt
  • Vaderna – tåhävningar

 

Öva långa distanspass.
Vasaloppet är långt och du är ute i spåret i timmar. Därför bör du även träna på att vara igång under en längre tid. Gör något sorts distanspass på cirka två timmar en gång i veckan. Detta kan du genomföra på olika träningssätt så som löpning, cykling eller rullskidåkning. Du kan också variera genom att till exempel cykla en timme och sedan träna en timmes löpning. En gång i månaden är det bra att lägga in ett tre timmarpass.

Gå en kurs i skidteknik.
Att ha en bra teknik är såklart en stor fördel när du utför Vasaloppet. Med en bättre teknik behöver du inte anstränga dig lika mycket för att få högre fart. Det kommer hjälpa dig att hitta den härliga känslan  att sträcka ut i skidspåret samtidigt som du sparar på krafterna och tar dig lättare och snabbare fram. På en sådan kurs får du bland annat över på att bromsa, byta spår och svänga. Det finns många bra skidteknikkurser du kan gå för att träna på din teknik. Kika på någon som är nära dig.

Lycka till!