10 tips till smart sommarträning

Känner du också att solen och lediga dagar lockar till bekväma (och träningsfria) dagar? Det är du långt ifrån ensam att känna. Med små enkla medel kan även sommaren bli aktiv, frisk och fylld med rörelse i lagom mängd. Här ger vi dig 10 tips till smart sommarträning!

 Låt inte liten yta begränsa dig!
Träna på liten yta. Håll igång med pushups, upphopp, utfallssteg och andra övningar där många muskler är med och jobbar men du kan stå på en och samma plats för att träna utan att behöva springa runt.

Utnyttja de träningsappar som finns
Träna med en app eller Training Online. Appar kan ge dig färdiga träningsprogram efter vilka redskap du har tillgång till eller vad du har för fokus. Även en hel del träningspass online finns. Även vissa gym har appar där du har tillgång till onlinepass. Utnyttja dem!

Gå gärna i träningskläder hela tiden!
Ja det kanske låter konstigt men om du har på dig kläder som du lätt kan röra dig i blir det lättare att röra dig när helst du får feeling eller kreativiten kickar igång. Vem vet, kanske lockar en ny stig, ett berg eller en fotbollsmatch på stranden? Är du klädd för rörelse är chansen större att du rör på dig under dagen och steget blir inte så långt.

Träna på morgonen
Träna helst på morgonen då har du passet gjort och kan njuta mer av resten av dagen. Annars är det lätt hänt att man hoppas passet för  det kommer andra saker emellan.

Hitta en träningspartner!
Träna tillsammans. Detta är något vi på Team Sportia tror starkt på! Tillsammans är vi starka, träna med de du har runt omkring dig oavsett om det är familj, vänner eller varför inte din hund. Gör träningen till en lek och ha roligt samtidigt som ni rör på er och förbättrar hälsan.

Utforska nya träningsformer
Ibland kan det bli tråkig tatt göra samma saker om och om igen. För att hålla motivationen uppe behöver vi variera oss och vår träning och framförallt inte vara rädd för att testa något nytt. Kanske en aktivitet i vatten eller testa gruppträning utomhus. Kanske har du en gammal sport du vill börja med igen?

Utnyttja andra stunderna
Glöm inte att det går att få in träningen i andra delar av livet också. Ska familjen ner till stranden? Be dem ta med sig grejer så springer du ner. Eller så cyklar ni alla ner istället för att ta bilen. Kanske även ett bra tillfälle för barnen att lära sig cykla?

Allt är bättre än inget!
Tröskeln att komma igång efter semestern kan vara hög om man inte har tränat under semesterveckorna. Men bara för att du inte har tillgång till ditt gym och dina tunga lyft kan du fortfarande vara aktiv. Viktigast är att hålla kroppen aktiv. Då bibehåller du mycket av din styrka och kondition. Har du vanligtvis ett tufft träningsschema kan det vara läge att tagga ner under semestern, tränar du ett par gånger i veckan vanligtvis kanske du väljer att lägga i en extra växel under semestern när du har mer tid.

Planera, planera planera!
Gör gärna en grov plan över din sommarträning utifrån var du befinner dig på semestern och vad du har för mål. Var öppen för att planen kan förändras, men en plan gör att du tänker till och guidar dig rätt i din träning.

Glöm inte – It’s better Outside >>
Utnyttja den natur du har runt omkring dig. Simma i en sjö, spring uppför och nerför en backe,  kasta några tunga stenar, löpträna i skogen, ta en cykeltur eller spring på stranden. Upplev naturen, njut och uppskatta din träning just idag.