Så maximerar du din stavgång!

Gång med stavar eller Nordic Walking, som det också heter, har visat sig vara ett effektiv sätt att höja pulsen och öka kaloriförbränningen. Det förutsätter dock att man har rätt stavar och rätt teknik för att få ut så mycket som möjligt av sin stavgång. Tillsammans med Silva berättar vi mer om fördelarna med stavgång, vad du ska tänka på när du köper gåstavar samt ger dig tekniktips.

Fördelar med stavgång

Det finns många fördelar med stavgång. För det första så förbättrar du din kondition och stärker hjärta och lungor. Du ökar också energiförbrukningen avsevärt mer än om du promenerar utan stavar, vilket innebär att du bränner mer fett. Överkroppen får verkligen jobba hårt när du går med stavar vilket också gör att du bygger du upp muskler i ben, armar, rygg och mage. Tack vare att stavarna även ger dig bättre balans förbättrar du även hållningen då du mer eller mindre tvingar kroppen att räta på sig för att sätta i stavarna korrekt.

Att tänka på när du köper gåstavar

Innan du köper ett par stavar finns det några saker du bör tänka på:

Välj rätt modell för just dig

Gåstavar utan fjädring – Dessa stavar är utmärkta att börja med, men fungerar även bra att ha oavsett hur länge du har hållit på med stavgång. De är lätta och har en viss spänst i sig. Detta gör att de är väldigt välkomnande att börja använda om du är nybörjare eller vill ha lätta stavar utan motstånd.

Gåstavar med inbyggd fjädring – Letar du efter stavar med olika nivåer av motstånd så finns det också gåstavar med fjädring. Den inbyggda fjädringen gör att det skapas ett motstånd, vilket gör att musklerna får jobba mer. Det gör din träning ännu mer effektiv. Om du har bestämt dig för att köpa gåstavar med fjädring så är det viktigt att du väljer ett par stavar med rätt motstånd. Vilket det är, beror på hur stark du är. Det vanligaste motståndet är 4-5 kilo, men är du lite mer vältränad kan 6-10 kilo passa dig bättre. Det beror helt på din styrka och vad du tycker är ett bekvämt och lagom motstånd att ha. Fråga gärna om hjälp i butik!

Här hittar du våra gåstavar>>

Välj rätt längd på staven

Ta hjälp i butiken för att få in rätt stavlängd för dig. Det kan göra enormt stor skillnad på hur effektiv din träning blir och det är därför viktigt att ha rätt inställning. För stavar utan fjädring kan man generellt säga att armen ska vara i 45 graders vinkel när du står stilla med staven och har den rakt framför dig (dock inte när du tränar). Här kan du räkna på ca 70% av din kroppslängd. T.ex. om du är 165 cm lång ska stavarna vara 115 cm långa (0,7 x längd)

Har du däremot stavar med fjädring behöver de dock vara något längre än så. Ett enkel sätt att mäta är att vända staven upp och ner, sätta ner den mot marken och intill kroppen. Dra sedan ut staven så den går till brösthöjd ungefär. I början kan det vara bra att justera staven 5-10 cm längre för att lättare kunna få in stavtekniken.

Alla gåstavar som finns i vårat sortiment oavsett fjädring eller ej är dock justerbara så att du enkelt kan ändra längden när som helst.  

Tekniktips – så går du rätt med gåstavar

De flesta får tyvärr inte ut maximal effekt av sin stavgång då de inte har rätt teknik. Det är inte bara är att gå, utan det krävs att koordinationen hänger med. Som nybörjare får du dock räkna med att det tar två-tre turer innan du är van vid stavarna. Vid de första försöken kan stavarna till och med verka mer hämmande än främjande på din gång. Men tekniken infinner sig snabbt. Fokusera bara på att använda armarna i rätt takt med benen och öka inte tempot innan du är van vid rörelserna.

Här ger vi dig några tekniktips:

  1. Fäst handremmen runt handen. Kolla efter märkningarna L och R (finns på många stavar), då L är för vänster hand och R för höger.
  2. Börja med att gå som du brukar med stavarna släpandes. Efter ett tag (ca 10 meter) kommer isättningen av stavarna komma naturligt.
  3. När du håller ordentligt i stavarna så sätter du ner de i marken i 30-45 graders vinkel bakåt och trycker ifrån. Du kommer märka att kroppen skjuts lite framåt. Följ med rörelsen.
  4. Du ska gå diagonalt. Det vill säga när vänster hand är fram ska höger ben vara bak, och när vänster hand är fram ska höger ben vara bak. På detta sätt går du i takt med bestämda steg.
  5. Tänk på att ha en bra hållning och sänkta axlar.
  6. Luta staven bakåt och ta i när du trycker ifrån med armarna.