Välja sport-bh

Att välja sport-bh

Låg-, medel- eller högintensiv träning

För att hitta rätt sport-bh måste du veta vilken storlek du har och vilken modell som passar till den sport du utövar. Tänk på träningens intensitet. Om du tränar löpning eller aerobics behöver du mer stöd än om du tränar yoga eller går en promenad. Generellt kan man även säga att en stor byst behöver mer stöd än en mindre.

Exempel på lågintensiv träning:

  • Yoga
  • Pilates
  • Promenad

Exempel på medelintensiv träning:

  • Powerwalk
  • Längdskidåkning
  • Cykling

Exempel på högintensiv träning:

  • Löpning
  • Aerobic
  • Ridning

BH-guide

Allt du bör tänka på när du provar sport-bh har vi samlat i den här bh-guiden. Innan du provar, se till att du har med dig 3–5 olika modeller in i provrummet. De kan nämligen skilja något i storlek och material.

  1. Axelbandet
    Axelbanden ska ligga skönt mot huden. De ska varken glipa eller skära in i huden. Ta två fingrar och dra längs med axelbandets insida. Det ska gå lätt och smidigt.
  2. BH-bandet
    Bh-bandet under bysten ska ligga plant mot huden runt bröstkorgen och ryggen. Det ska varken glipa eller skära in i huden. Ta ett finger och dra det fram och tillbaka på bandets insida. Det ska gå lätt och smidigt.
  3. Baksidan
    Bh:n ska ligga plant mot ryggen. Om den drar och sträcker upp mot nacken behöver du förmodligen en större storlek.
  4. Rör på dig
    Rör dig framför spegeln. Hoppa, stretcha och jogga på stället. Gör allt det du brukar göra på träningen. Rätt bh ger bra stöd. Den känns varken för trång eller för stor.

Tänk på!

Om materialet skrynklar ihop sig eller se lite bylsigt ut är bh:n för stor. Om bh:n drar sig upp mot nacken är den för liten. Det gäller även när huden putar ut kring armhålan och på ryggen.