Träna inför triathlon

Triathlon handlar ju om att simma, cykla och springa i en följd. Alltid i samma ordning, men distansen kan variera. Som nybörjare gör du klokast i att fokusera på de kortare distanserna, för att vänja både kropp och knopp för påfrestningen som ett triathlon ger. En sprintdistans innebär till exempel 750 meter simning, 20 kilometer cykling och 5 kilometer löpning.

Hur lägger man då upp träningen inför ett triathlon? I början är det egentligen inte svårare än att du ska lära dig träna de olika momenten, för sig självt och i en följd. Men ta det lugnt, du behöver inte börja med alla grenar samtidigt!

Simning

När du ska simma lite längre sträckor, i ett snabbt tempo krävs det teknik. Och är du inte redan en van simmare, kan det vara en god idé att börja med den! Det snabbaste simsättet är crawl, det är också det som dominerar inom triathlon. Eftersom tekniken är avgörande när det gäller simning är det att föredra att gå en crawlkurs eller att be någon simmare, eller triathlet att hjälpa dig med grunderna. Det kommer göra din tid i bassängen lättare! Och bli inte ledsen om du inte kan simma flera hundra meter i följd, det är svårt i början. Inte minst med andningen. Så låt det ta sin tid, slappna av och öva, öva, öva. Här hittar du utrustning för smining.


Cykling

Cykelträna kan du göra både inomhus och utomhus. Utomhus kan du cykla så länge vädret tillåter, och inne kan du vara året runt! Om du är en ovan cyklist kan spinning vara ett jättebra sätt att komma igång. Då kan du dessutom öva på att klicka i, och ur dina cykelskor om du har sådana. Det viktigaste att tänka på när du cyklar är att du ska sitta bekvämt, och du kommer alldeles säkert behöva göra många finjusteringar i början innan du hittar din bästa position. När det gäller själva cyklingen är det bra att du lär känna dina växlar och hittar ett bra tempo. Försök att ligga någonstans mellan 90-100 tramptag per minut, då tränar du kondition, snarare än styrka. Det ger en lägre muskeltrötthet, vilket kan vara bra för dig som triathlet. Börja med lite kortare rundor, och känn efter hur det känns, så att du känner dig trygg på både cykeln och vägen. Och du, glöm inte att ha med dig vatten och kanske något att mumsa på om du blir trött! Här hittar du alla produkter för cykling.


Löpning

Det fina med löpning är att du kan göra det nästan var som helst, och det går att variera i oändlighet. Du kan springa på asfalt, på grus, i skogen och på löpband. Du kan springa långt, du kan springa snabbt, du kan köra intervaller eller fartlek. Du bestämmer! Men gå inte ut för hårt i början, utan känn efter vilken nivå din löpning är på och utgå från det. Då och då kan det vara bra att prova på att springa en runda efter att du har cyklat, bara för att känna hur det känns. För när du kör ett triathlon kommer du alltid vara trött i benen när du kommer till löpningen. Här hittar du alla våra löparprylar.