Rör dig inte mer
än nödvändigt.

När du springer rör sig brösten. Förutom att de är i vägen och hindrar dig från att prestera fullt ut, kan de också göra att du får ont i axlar och nacke. Dessutom sliter varje stöt på vävnaderna och får huden att tänjas ut. Här kan du se vilken skillnad rätt sport-bh gör för din träning.

Fortsätt
När du springer 0 meter
utan bh hoppar brösten cirka
0 meter
Med rätt sport-bh hoppar de bara
0 meter

Rör dig inte mer än nödvändigt

Dina bröst rör sig i genomsnitt 8,38 centimeter för varje steg du tar. Det blir 83,8 meter per kilometer och 419 meter under ett lopp som Vårruset. Det betyder inte bara att brösten kan vara i vägen och hindra dig från att prestera fullt ut. Varje stöt sliter dessutom på vävnaderna och gör så att huden tänjs ut. Som tur är finns sport-bh:n.

En sport-BH håller brösten på plats och dämpar stötarna med närmare 80%. Allt detta har brittiska forskare kommit fram till. Våra BH-specialister hjälper dig gärna att välja ut en som passar dig och din träning.

Låg-, medel- eller högintensiv träning

För att hitta rätt sport-BH måste du veta vilken storlek du har och vilken modell som passar till den sport du utövar. Tänk på träningens intensitet. Om du tränar löpning eller aerobics behöver du mer stöd än om du tränar yoga eller går en promenad. Generellt kan man även säga att en stor byst behöver mer stöd än en mindre.

Exempel på lågintensiv träning:

  • Yoga
  • Pilates
  • Promenad

Exempel på medelintensiv träning:

  • Powerwalk
  • Längdskidåkning
  • Cykling

Exempel på högintensiv träning:

  • Löpning
  • Aerobic
  • Ridning





BH-guide

Allt du bör tänka på när du provar sport-BH har vi samlat i den här BH-guiden. Innan du provar, se till att du har med dig 3–5 olika modeller in i provrummet. De kan nämligen skilja något i storlek och material.

  1. Axelbandet
    Axelbanden ska ligga skönt mot huden. De ska varken glipa eller skära in i huden. Ta två fingrar och dra längs med axelbandets insida. Det ska gå lätt och smidigt.

  2. BH-bandet
    BH-bandet under bysten ska ligga plant mot huden, runt bröstkorgen och ryggen. Det ska varken glipa eller skära in i huden. Ta ett finger och dra det fram och tillbaka på bandets insida. Det ska gå lätt och smidigt.

  3. Baksidan
    BH:n ska ligga plant mot ryggen. Om den drar och sträcker upp mot nacken behöver du förmodligen en större storlek.

  4. Rör på dig
    Rör dig framför spegeln. Hoppa, stretcha och jogga på stället. Gör allt det du brukar göra på träningen. Rätt BH ger bra stöd. Den känns varken för trång eller för stor.

Tänk på!

Om materialet skrynklar ihop sig eller se lite bylsigt ut är bh:n för stor. Om bh:n drar sig upp mot nacken är den för liten. Det gäller även när huden putar ut kring armhålan och på ryggen.

*Studier som refereras till ovan är gjorda vid Department of Sport and Exercise Science, University of Portsmouth.

© Team Sportia 2015

Girl power