Hemträningsväljaren™

Hur vet man vilken typ av träningsmaskin som man skall välja? Genom att ställa några enkla frågor kan man hitta rätt utrustning för sina behov. Börja med att tänka vilket som är målet med Er träning. Förbättra konditionen, gå ner i vikt eller bara all man vill röra på sig när det är kallt ute. Det viktiga är att man använder träningsmaskinen, då är den bra

Olika typer av maskiner

En Crosstrainer, även kallad Elliptical trainer, ger en helkroppsworkout. Stora delar av kroppens muskler aktiveras, därigenom får man snabbt upp puls och andning i arbetstempo vilket ger en bra konditionsträning utan att påfresta leder mm. Träning med en crosstrainer bränner 5 gånger mer kalorier än att promenera. Crosstrainern är utmärkt för såväl viktnedgång som en allmän konditionshöjning. Den ger effekt direkt från första minuten eftersom mycket stora delar av kroppen muskler aktiveras samtidigt. Ett träningsprogram på 30-45 minuter 2 ggr i veckan ger en bra konditions och ämnesomsättningseffekt.

En roddmaskin är en träningsmaskin som simulerar rörelserna vid vanlig rodd. Då de flesta stora muskelgrupper är i rörelse är denna typ av träning mycket effektiv. Roddmaskin är en relativt tuff träningsform, stora muskelgrupper är aktiva och man kommer snabbt upp i arbetspuls. Bra som komplement för annan träning.

Motionscykeln är den mest kända hemmaträningsmaskinen. Den är praktisk, tyst och tar liten plats. Vid träning på motionscykel utsätts muskler och leder för låg belastning.

Den är utmärkt vid rehabilitering tack vare sin låga belastning. En träningscykel aktiverar endast benmuskulaturen, vilket medför att man behöver köra 20-30 minuter för att få en ordentlig effekt.

Spinning eller indoorcykel är i utgångspunkten en gruppaktivitet, men har de senaste åren också blivit mycket populärt inom hemmaträning. För dig som vill träna inför vätternrundan. Om man är van cyklist och vill köra långa pass för grundträning är detta en utmärkt cykel att ha hemma.

Att löpa och att gå är de mest naturliga rörelsemönstren för människan. Ett löpband är därför en perfekt träningsmaskin för dig som vill ha denna form av träning. Med ett löpband hemma finns det inga ursäkter, inget dåligt väder eller ont om träningstid. Att ta en löprunda hemma är en mycket bra träningsform att komplettera utomhuslöpningen med.

För att kunna bygga upp styrka krävs ofta träning med fria vikter, tillsammans med en träningsbänk är det den mest utbredda formen av styrketräning idag. Fördelen med fria vikter är att du kan variera övningarna och att övningarna inte är styrda eller bundna.

Köp till olika vikter, hantlar och stänger varefter som du utvecklas.

© Team Sportia 2014

Träningsmaskiner