Vansbrosimningen - 10 snabba tips

Några korta tips om vad som är bra att tänka på inför Vansbrosimningen.

  • Träna på att simma i öppet vatten, hitta en utomhusbassäng alternativt en simsträcka i en sjö.
  • Simma mitt ute i älven den första biten för att slippa trängseln. Under de inledande två kilometrarna utnyttjar du dessutom Vanåns ström på bästa sätt genom att ligga mitt i strömfåran. Det omvända gäller den sista kilometern då du simmar motströms. Simma nära bryggorna där motströmmen är mindre kraftig.
  • Ta rygg på någon som verkar lite snabbare än dig och utnyttja suget bakom denne.
  • Att skölja ansiktet i vattnet innan du sätter på glasögonen är ett bra sätt att undvika imma på glasögonen. Största orsaken till imma är nämligen den stora temperaturskillnaden mellan ansikte och vatten. Kom även ihåg att ALDRIG peta på linsen. Fettet på fingrarna gör att imma bildas lättare. 
  • Det är enklast att ta på sig våtdräkten när man är varm och torr. Att kavla upp ärmar och ben samt ha strumpor på sig är ytterligare två knep som kan göra det lättare att komma i dräkten. Är det kallt i vattnet kan handskar sockor och/eller en extra huva i neopren-material vara guld värt. Så länge det inte är någon simhud mellan tår och fingrar är det fullt tillåtet på Vansbrosimningen.
  • Det är viktigt att värma upp och att inte bli kall innan starten går. Ofta vill man ha med sig lite överdragskläder och andra småsaker till starten. Innan man hoppar i vattnet lägger man dessa i en mindre väska som man fäster sitt nummer på, så kan man lämna den i uppsamlingskärlen vid starten. Sedan hämta ut dem efter loppet. Supersmidigt!
  • Skavsårsskydd. En del simmare behöver smörja in armhålor och bröstvårtor för att inte få skavsår. Ett annat tips är att tejpa bröstvårtorna för att undvika skav.
  • Övning ger färdighet. Träna på ditt simsätt och ta gärna en kurs på din närmaste simklubb. Även om du känner till grunderna är det stor skillnad med rätt simteknik.
  • Investera i en pull buoy/flytblock och ett par paddlar. De hjälper dig att vässa dina armtag ytterligare.
  • Använd triatleternas proffs-knep. Innan du går i vattnet tar du upp en näve sand med båda händerna. Gnugga sedan in sanden i handflatorna ordentligt och ända upp på fingertopparna. Glöm inte händernas utsidor.  Sandsmörjningen gör att händernas och fingrarnas blodcirkulationen ökar och ger dig en varmare start på din simning.

© Team Sportia 2014

Som medlem i sportklubben får du bonus på allt du köper, och behöver aldrig spara ett kvitto.