Klä och utrusta dig rätt

Förutsättningarna ändras när du ska springa under hösten och vintern. Regn, kyla, blåst eller till och med snö är mer en regel än undantag. Då är kläder efter väder viktigare än någonsin! Vi har därför samlat lite utrustningstips för dig som vill trotsa vädrets makter.

Tipsen har vi paketerat både som en film och som vanlig text, så du kan helt enkelt välja om du vill kolla in den 2:42 min långa filmen eller läsa dig igenom texten. Oavsett tror, och hoppas vi att du kan lära dig en hel del om hur du bör klä dig när du tränar under kyliga förhållanden.

Se fler filmer med tips om löpning här!

Kläder

Kläder värmer inte, men kläder hjälper dig att behålla den värme du producerar. Tänk på hur du klär dig, små detaljer gör stor skillnad när vädret är kallt och energin tryter. Kläder ska isolera och stödja kroppens värmebalans. Våra kläder ska hjälpa kroppen att behålla den värme som kroppen producerar, men också föra bort den fukt och överskottsvärme som kroppen inte behöver.

Ett effektivt sätt att klä sig i ett kallt klimat är enligt flerlagersprincipen. Det ger ett flexibelt och smidigt skydd mot kyla, vind och väta samtidigt som det är enkelt att vädra ut kroppsfukt och lätta på klädseln om kroppen blir för varm.

 
Lager 1

Närmast kroppen krävs ett värmeisolerande och fukttransporterande material eftersom det är viktigt att transportera bort fukt från huden då du kyls ner snabbare om du är fuktig, än om du är torr.

För vinterlöpning bör du se till att ha ett par tights som är fodrade med ett lätt fleecematerial, även kallat flossade tights. Är det kraftig vind utomhus bör du även se till att tightsen har ett vindavvisande material framtill, där vindpåverkan är som störst. Även om vissa är skeptiska till tights, med tanke på den åtsittande och avslöjande passformen, så är tights det överlägset bästa plagget för löpning när det kommer till känsla, funktion och rörelsefrihet. De tar även upp minimalt med vind när det blåser ute. Så skippa prassliga och pösiga vindbyxor till förmån för ett par riktigt bra tights. Om du känner dig obekväm i tightsen kan du alltid använda ett par shorts över. Shortsen bidrar även till vindskyddet.

Ett underställ i syntetfibrer eller ull rekommenderas vid riktigt kallt väder. Det kan användas under tightsen för extra värmeisolation och fukttransport. Ull har en unik isolerande effekt, då den binder en stor mängd luft, samtidigt som den transporterar bort fukten från din hud. Ull är också självrenande och luktar inte illa på samma sätt som syntetplagg. Däremot är syntetfiber som exempelvis polyester det bästa alternativet när det kommer till fukttransport och slitstyrka.



Lager 2

Lager två är ett mellanlager, där kläderna tillför extra isolering för att du i största möjliga mån ska behålla kroppsvärmen. Om det är riktigt kallt, eller om intensiteten på löpningen är lite lägre, behövs ett tjockare lager. Syftet är att skapa ett luftlager som isolerar. Ju mer luft i kläderna, desto bättre isolering. Ett bra exempel på det är en flossad, långärmad tröja i funktionsmaterial som både isolerar och sprider den överflödiga fukten vidare till nästa lager. Det andra lagret behöver inte vara speciellt tjockt för att isolera, utan kan vara smidigt och tunt och ha samma egenskaper, allt beror på hur kallt det är och vad din aktivitet består av.



Lager 3

Ett vind- och vattenavvisande skal som skyddar mot yttre nedkylning och håller kvar värmen som skapats mellan lager ett och tre. Moderna löparjackor släpper ut en del fukt genom materialet samt vid ventilationspaneler i rygg eller längs sidan på kroppen. Det tredje lagret ska inte vara för styvt och tjockt, då förlorar du löpkänslan och du kan känna dig tyngre än vad du behöver göra.

Klä inte på dig för mycket när du ska ut på din löprunda. Du ska frysa de första minuterna, innan kroppen har hunnit komma igång och avge värme!



Huvud och händer

För att kunna hålla dina händer och fötter varma måste du tänka på hela din kropp. När kroppen kyls ner prioriteras mycket utav värmen du alstrar till hjärta, hjärna och andra livsuppehållande organ och minskar istället blodflödet ut till händer och fötter. Använd mössa och handskar för att skydda dem mot kyla, så att hela din kropp känns varm.

Som med alla kläder som ska användas vid träning är det viktigt att mössan och löparhandskarna är i ett fukttransporterande material och har en smidig passform. De kan vara flossade eller vindavvisande, beroende på vilken intensitet din aktivitet har. Det finns även handskar med ett yttre membran som är vattenavvisande. När det är riktigt kallt kan det även vara skönt att hålla halsen varm. Alla jackor har inte hög krage, och då kan en buff vara toppen att värma sig med. Det är en sorts halsduk som är konstruerad som en tub som du drar ner över huvudet.


Skor

Att ha bra väggrepp i kyla är mycket viktigt, då är vinterlöparskor att rekommendera. Trailskorna fungerar oftast bra, även i snö, men de perioder då det är riktigt isigt är dubbade skor att rekommendera. Trailskor har även en stabilare ovandel, vilket gör att foten hålls på plats på ett bättre sätt. Gore-Tex® eller annat skyddande membran håller väta och slask borta. Som ett alternativ till dubbade skor kan du använda lösa broddar att fästa på dina vanliga löparskor. Använd alltid en strumpa i ull eller funktionsmaterial för att minska nedkylning och öka fukttransporten.



Tillbehör

Reflexväst

Använd en vindtät reflexväst, alternativt jackor i ljusreflekterande material. Även löparskor och vissa accessoarer har reflexdetaljer på sig för att du ska synas bättre i mörkret.

Lampor

Det finns även flera sorters lampor på marknaden. Den vanligaste typen är pannlampa. den gör att du både ser, och syns bättre i mörkret. Med en pannlampa på, kan du springa dina vanliga rundor, oavsett tidpunkt, och slipper begränsa dig till gångbanor och upplysta elljusspår. Att se bättre, gör också att du slipper springa och spänna dig. De flesta pannlampor är idag smidiga och lätta. Det har även kommit ett antal olika typer av lampor som du fäster i dina kläder, vilka syns bättre än reflexer, men ger inte samma upplysningseffekt som en pannlampa.



Värmeväxlare

Är du känslig för kall luft kan du välja att springa med en värmeväxlare. Med den blir inandningsluften varm även om det är riktigt kallt ute.

Skoöverdrag – damasker

Skoöverdrag kan du ha nytta av året runt. Under vintern håller de fötter och hälsenor varma, samtidigt som de håller snön borta. Under våren och sommaren är de perfekta att trä på när det regnar eller när du springer på grusvägar och i skogen.

Sportglasögon

Vind, snö och sol skyddar du dig bäst emot med ett par glasögon. När du köper ett par, titta efter en modell som sitter tight, och har gummerade kontaktytor så de inte halkar runt när svetten börjar rinna. Många modeller har extra linser som funkar bra om du tränar i mörker.