Löpbandsträning

Det finns flertalet fördelar med löpband när det börjar bli kallt, mörkt och halt ute. Här kommer lite tips och råd om löpband och hur du tränar bäst med det.

  • Löpbandet kommer till sin rätt när vädret ute inte är till din belåtenhet. Om regnet öser ner eller om kylan har slagit till, din träning ska inte behöva lida för vädrets skull, snöra på dig löparskorna och ta då på dig shorts och t-shirt, det blir lättare att upprätthålla en god löpteknik med mindre kläder.
  • Underlaget är mjukare och inte lika riskfyllt som asfalt.
  • Det är oftast dina tankar i hjärnan som suger till dig att det är jobbigt att springa, så för att koppla bort tankarna och få tiden att gå så titta på tv eller se en film medan du springer, musik eller en ljudbok fungerar också alldeles utmärkt.
  • Glöm inte att fylla upp vattenflaskan och ha den tillgängligt, man svettas mycket när man springer inomhus.
  • På löpbandet kan du kliva av om du blir för trött, den möjligheten finns oftast inte när du befinner dig långt hemifrån på en löprunda.
  • På de flesta löpbanden så finns det förprogrammerade program som kan göra din träning roligare.
  • För kortare och mer intensiv tärning, kör intervaller och lek med farten på bandet, gång- eller joggvila mellan ruscherna. De flesta löpband går att justera i lutning, kör backintervaller. Intervaller är det vassaste vapnet för fettförbränning.
  • Eftersom du är inomhus och slipper luftmotståndet som du får utomhus samt att tempot på bandet inte är detsamma som utomhuslöpning så bör du springa med 1,5 procents uppförslutning för att få samma motstånd. Ökad lutning på bandet ger även bättre fettförbränning.

© Team Sportia 2014