Vad behöver jag i utrustningsväg för att klara Lidingöloppet?

Även om du har en avspänd attityd till tävlingen bör du vara så väl förberedd som möjligt för att få den bästa tävlingsupplevelsen. Vår utrustningsguide hjälper dig på vägen.

Löparskorna

Lidingöloppets trettio kilometer över stigar, grusvägar och kuperade områden är inget som du bör komma oförberedd till. När du väljer en sko för Lidingöloppet är det viktigt att mönstret i sulorna är lite grövre, för att få grepp på de skiftande underlagen, speciellt om det har regnat ordentligt innan loppet så marken är mjuk och fuktig. En så kallad trail-löparsko har lite grövre mönster i sulan samt en ovandel som är stabilare. När du trampar på rötter och stenar i uppförs- och nerförsbackar är det viktigt att foten inte åker omkring i skon.

Tänk på att inte köpa nya skor precis inför loppet utan spring i dem ett par gånger så du känner dig bekväm och vet hur fötterna reagerar. Samma regel som vanliga löparskor, se till att ha 8-10 mm för den främsta tån mot framdelen av skon. Om ditt träningsunderlag mestadels är asfalt, komplettera med ett par skor för det underlaget.

Att välja rätt sko är a och o, så ta hjälp av din butik och prova ut en modell som passar  dig och dina fötter. Ett par bra trailskor kostar från cirka 1 400 kr och vanliga löparskor från cirka 1 000 kr.

Strumpor

Bästa sättet att förebygga skoskav är ett par bra löparstumpor. De för bort fukt och ser till att strumpan inte glider mot forten i löpsteget. Köp flera par så du kan träna utan att behöva tvätta så ofta. Priser från cirka 100 kr.

Tröja

När du ska välja tröja finns det två grundval, utan ärm eller med. Riktigt snabba löpare väljer ofta ett löparlinne, och motionärer oftast en tröja med ärm.

Kompressionsplagg har också blivit väldigt populärt! En kompressionströja ger stöd åt musklerna och transporterar effektivt bort fukt. Om du inte väljer kompressionsplagg, glöm inte att tejpa bröstvårtorna, och smörja in armhålorna om du väljer linne. En löpartröja finns från cirka 200 kr.

Byxa

Även när du väljer byxa finns det två grundval, tights eller löparshorts.  Välj det du känner dig bekväm i. Kompressionstight är något som blivit väldigt populärt. De ger stöd åt musklerna och sägs förbättra både din prestation och återhämtning. Om du inte väljer tights, glöm inte smörja in insidan låren för att undvika skav. En löparbyxa kostar från cirka 200 kr och uppåt.

Underkläder

Att ha riktiga träningsunderkläder är ett bra tips när du ska springa långt. Underkläder som är gjorda för löpning är konstruerade för att minimera risken för skav i sömmar, och transporterar bort fukten. En löparkalsong/trosa kostar från cirka 200 kr och uppåt.

Löparklocka

En bra hjälp i förberedelsen är att ha en löparklocka så att du kan hålla koll på din träning. Pulsfunktion i klockan är bra att använda som riktmärke för att inte gå in i väggen. Det är enkelt att ställa in larm på strax under maxpulsen, så du vet när du ska ta det lite lugnare för inte dra på dig mjölksyra. De finaste varianterna har även inbyggd GPS, så du kan hålla koll på distans och höjdmeter, vilket är bra i terrängträningen inför Lidingöloppet. En löparklocka med GPS kostar från cirka 1 200 kr och uppåt, vill du även ha pulsmätare får du räkna med cirka 2 000 kr.

Keps & solglasögon

Vind, regn, sol skyddar du dig bäst emot med ett par glasögon. När du köper ett par, titta efter en modell som sitter tight, och har gummerade kontaktytor så de inte halkar när svetten börjar rinna. Många modeller har extra linser som funkar bra om du tränar i mörker. Är det riktigt varmt, kan en löparkeps vara ett bra tips för att undvika den stekande solen.

Kosten

När du är uppe på träningsnivå för En Svensk Klassiker, märker du att du behöver äta ordentligt. Varierad kost är bra förutsättning för att kroppen ska fungera. Som komplement är det bra att ha sportdryck, och bars för att klara snabbt energiintag.

Inför Lidingöloppet bör du kolhydratladda med de produkter som finns tillgängliga. Under loppet har du med dig gel och eventuellt tabletter som du kan äta när du behöver. Vätska behöver du inte springa med, om det inte är extra varmt. Det finns gott om vätskekontroller runt banan. Det finns bra rekommendationer vad, och när, du ska äta respektive sort. Efter loppet tar du återhämtningsdryck för att återställa balansen i kroppen.